Kdo máte HID, čtěte...

Palubní počítač, Tempomat, automatické nastavení sklonu světlometů, váha vzduchu, navigace, barevný displej
Zamčeno
Uživatelský avatar
manli2
Příspěvky: 10396
Registrován: 21 led 2006, 19:37
Bydliště: Pelhřimov

Kdo máte HID, čtěte...

Příspěvek od manli2 » 31 kvě 2009, 16:52

Policejní prezidium ČR
Ředitelství služby dopravní policie

Č.j. PPR-8426-2/ČJ-2009-99UD
Praha 15. dubna 2009



dle rozdělovníku

cestou náměstka policejního prezidenta
pro vnější službu plk. Mgr. Ing. Ivana BÍLKA

Pokyn k usměrnění činnosti - kontrola provozu vozidel s xenonovými světlomety - zaslání

Ředitelství služby dopravní policie PP ČR obdrželo opakované upozornění ze strany veřejnosti na vozidla, která jsou vybavena tzv. xenonovými světlomety a vzhledem k neodborné montáži zejména do světlometů, které nejsou určeny pro plynové výbojkové žárovky, tímto dochází k oslňování ostatních účastníků silničního provozu.
Z tohoto důvodu je nutné se v rámci běžného výkonu služby při dohledu nad bezpečností silničního provozu zaměřit na tato vozidla. Pro názornost sdělujeme, že technické požadavky pro montáž xenonových světel do vozidla upravují předpisy EHK č. 48 a EHK č. 98.
Předpis EHK č. 48 v oddíle 6.2.9 stanoví, že „Potkávací světlomety se zdrojem světla se skutečným světelným tokem přesahujícím 2000 lm jsou přípustné pouze ve spojení s montáží pro čištění světlometu podle předpisu č. 45. Dále platí, že z hlediska svislého sklonu se nepoužijí ustanovení odstavce 6.2.6.2.2.“ (poznámka - ruční ovládání korektoru sklonu světlometů, tzn. automatická regulace nastavení skonu světlometů).
Přestavba halogenových světlometů na xenonové je proto povolena pouze za dodržení předepsaných podmínek předpisu EHK č. 48 a předpisu EHK 98, kdy
Předpis EHK č. 48
(Jednotná ustanovení pro schvalování typu vozidel z hlediska montáže zařízení pro osvětlení a světelnou signalizaci)
Zajištění čištění světlometů
Požadavek čistého světlometu je důležitý obzvláště u xenonových světlometů. Xenonový světlomet vyzařuje velice intenzivní světlo, které se na znečistěném světlometu láme a způsobuje nepříjemné oslňování protijedoucích řidičů.

Zajištění automatické regulace sklonu světlometů
Velká intenzita vyzařovaného světla musí být za jízdy výškově automaticky korigována v hodnotách stanovených výrobcem pro seřízení světlometů. „Ruční“ seřizování světlometů je u xenonových světlometů nedostatečné protože řidič nedovede korigovat světlomety v závislosti na nerovnosti vozovky a způsob jízdy (akcelerace, brzdění). Z tohoto důvodu opět dochází k nepříjemnému oslňování protijedoucích řidičů.

Předpis EHK č. 98
(Jednotné ustanovení pro homologaci světlometů motorových vozidel vybavenými světelnými zdroji s plynovými výbojkami)
Světlomet musí být pro použití xenonových světel homologován. V tomto případě je označen písmenem „D“. Paprsek je u tohoto světlometu zpravidla usměrněn do úzkého pruhu, zatímco při montáži výbojky do světlometu, který není pro tento zdroj světla konstruován, dochází k rozptylu světelného paprsku do širší plochy a tím dochází k nepříjemnému oslňování. Z tohoto důvodu je zakázáno montovat xenonové žárovky do světlometů, které nejsou pro jejich použití homologovány (konstruovány)! Světlomety, které jsou schváleny pro oboje použití (pro halogenové nebo xenonové žárovky) musí mít na rozptylovém skle označení, (popř. zezadu na těle světlometu na lehce přístupném místě), HCR DCR.
Závěrem uvádíme, že montážní sady pro přestavbu xenonových světel, které se objevují na trhu, tyto podmínky vůbec neřeší. Výrobci světelných zařízení, včetně renomovaných firem, nabízejí komplety, které pouhou výměnou světelného zdroje – tedy záměnu žárovky za xenonovou výbojku, přestaví světlomety na xenony.
V případě, že při kontrole vozidla je zjištěno, že vozidlo je vybaveno v rozporu s výše uvedenými technickými předpisy xenonovými světly, lze za podmínek uvedených v ustanovení § 84 odst. 1 zákona č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákona o přestupcích“) projednat v blokovém řízení s řidičem přestupek proti bezpečnosti a plynulosti silničního provozu na pozemních komunikacích podle ustanovení § 22 odst. 1 písm. l) zákona o přestupcích a uložit mu sankci a to pokutu do výše 2.000,- Kč za porušení ustanovení § 5 odst. 1 písm. a) zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů (zákon o silničním provozu), ve znění pozdějších předpisů. V případech, kdy bude vozidlo způsobovat oslnění takové intenzity, že bude bezprostředně ohrožena bezpečnost silničního provozu není vyloučeno věc oznámit příslušnému správnímu orgánu obce s rozšířenou působností pro podezření ze spáchání přestupku proti bezpečnosti a plynulosti silničního provozu na pozemních komunikacích podle ustanovení § 22 odst. 1 písm. a) bod 3 zákona o přestupcích. V oznámení o přestupku je nutné řádně popsat a zadokumentovat závažný způsob nezpůsobilosti provozu vozidla na pozemních komunikacích, které bezprostředně ohrožuje ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích.

S těmito informace seznamte policisty vykonávající dohled nad bezpečností silničního provozu
BMW e46 330i 3.0 R6 170kw

Reklama
 

Uživatelský avatar
Mike.S
Příspěvky: 8169
Registrován: 28 zář 2007, 13:15
Bydliště: Slovácko - Podluží
Kontaktovat uživatele:

Re: Kdo máte HID, čtěte...

Příspěvek od Mike.S » 14 dub 2010, 22:35

komentář k tomuhle článku je vcelku zbytečný, ale TADY už se toho nakecalo . . . .takže pokračujte tam

tohle pro jistotu zamykám
Old cars:
Škoda 120L
Škoda Felicia Combi LXi

Actual car:
..........Holden Zafira|1.8 16V|Z18XE|by Mike.S.........

Zamčeno