Tak i má částečně drastická a stresující anabáze zaslepení EGR ventilu na X16XEL r.v.98:
Komentáře a smajlíky s koulejícíma očima nejsou potřeba, jsem si vědom že chyba byla zřejmě zcela na mé straně. Proto to sem dávám spíš jako varování aby se nenašel podobný de.il jako já.
Nejdříve jsem si tady samozřejmě přečetl všechno, snad i 3x. V pátek jsem v Oplu koupil těsnění pod EGR ventil (plechová potvora za 49,-Kč) s tím, že ho obkreslím a nechám si podle něho vyrobit záslepku. Mezitím jsem na netu (
http://www.tuningforum.cz ,
http://www.motor-talk.de/blogs/-tbmod , forum.opel-tigra-cz.com ,
http://www.vauxhallownersnetwork.co.uk aj.) zjistil že se dá objednat (třeba u Zralého, potvrdili mi to telefonicky) origo záslepka (
EPC kód 58 51 970) - viz foto:
http://www.q3.cz/images/640_EGR_z_slepka.jpg
http://www.q3.cz/images/457_EGR_z_slepka_podle_EPC.jpg
a že by na X16XEL měla pasovat i záslepka z X16SZR:
http://www.q3.cz/images/480_EGR_z_slepka_X16SZR_tn.jpg
Kódy záslepek pro různé motory se dají dočíst i na http://www.motor-talk.de/blogs/-tbmod
Cena záslepky u Zralýho cca 230,-Kč, na objednávku.
Po práci jedu ke kámošovi na dílnu (vzdálenost cca 7km, většinou po jižní spojce, žádné závodění).
Asi po hodině jsem se rozhodl že odmontuju EGR a podívám se jak to vypadá pod ním, jestli je to skutečně za.raný/zakarbonovaný a tedy jestli má cenu to zaslepovat. A samozřejmě jsem si to chtěl vyzkoušet

- vždyť jaképak copak, kdyby byl problém, tak přece houknu na kámoše a ten poradí říkal jsem si..
Torx + ráčna no problem, akorát na EGR překážela jedna hadice, takže jsem odstřihl plastový držák (klasická stahovačka) s trnem, který ji přichycoval na kovovém držáku s okem a ten držák lehce vyhnul nahoru aby nepřekážel.
Foto držáku a hadice:
http://www.q3.cz/images/936_IMAG0329.jpg
Podotýkám že motor byl vlažný, nikoliv rozpálený.
Šrouby EGR držely docela fest. Nerval jsem za to, netrhal, prostě postupně zvyšoval sílu až povolily. EGR už byl odpojený, takže vyndat jej nebyl problém. Následně jsem viděl toto:
http://www.q3.cz/images/231_IMAG0328.jpg
Takže humus. Růžky hadru namočeným do čističe brzd jsem otřel část usazenin s tím, že až se to bude zaslepovat zavolám k tomu povolanější osoby ať to vyčistí líp. Nemám pocit že by usazeniny napadaly dovnitř, držely fest a podle mě zůstaly na hadru (resp. tak jak byly, spíš jsem to jen otřel, viz závěrečná fota "PO").
To samé s ventilem:
http://www.q3.cz/images/415_IMAG0322.jpg
http://www.q3.cz/images/456_IMAG0324.jpg
Taky jen tak lehce pročistit. Když jsem s ním pak zkusil zakmitat tak krásně cvakal, ta chodící část teda nikde nedřela.
Takhle vypadalo pro srovnání původní a nové těsnění:
http://www.q3.cz/images/939_IMAG0325.jpg
Po lehkém očištění původního těsnění:
http://www.q3.cz/images/435_IMAG0326.jpg
A pak se to všechno po.ralo.. Resp. jsem to samozřejmě po.ral já, samo se nic nepo.ere.
Koukám na to těsnění a říkám si - vždyť by stačilo zaslepit jen tu větší díru, malá ať si zůstane, ventil bude chodit a pohoda. Takže na těsnění jsem překryl plíškem stejné tloušťky (z plechovky) ten větší otvor, přichytil malými kousky lepící pásky (jen aby se mi to nehnulo než to nandám zpět) a vše zkompletoval. Ničím jsem to nepatlal, bral jsem to jen jako zkoušku. Opět trvám na tom že jsem to při šroubování nerval silou.
Po nastartování - samozřejmě bez plynu - hlasité bzučení jako kdyby v motoru nebyl olej a otáčky kolem 3000. Hned jsem ho vypnul. Myslel jsem že jsem to málo utáhl a že to podfukuje. Z obavy abych něco nepo.ral (což už se ale bohužel stalo jak jsem posléze zjistil) jsem si řekl že na to dlabu a že to vrátím do původního stavu. Chci odšroubovat první šroub a koukám že EGR je nějaký volný. Přemýšlím, jestli jsem jej na té straně nezapomněl přitáhnout. Nezapomněl. Akorát se ulomila ta část se závitem ve které měl šroub držet:
http://www.q3.cz/images/707_IMAG0330.jpg
http://www.q3.cz/images/476_IMAG0332.jpg
Ten plíšek, kterým jsem zaslepil tu větší díru tam samozřejmě zůstal, nevtáhlo ho to.
Takže došlo na houkání na kámoše. Od "Tak se asi jede vařit" (je to prý nějaká slitina hliníku nebo čeho) přes studování jestli to, kde je to ulomený, je součástí příruby nebo bloku, přes všechny hadice a sání tam vidět není, došlo na můj chytrý dotaz jestli by to nešlo natvrdo zaslepit když to vlastně i byl původní záměr - a přišla na řadu výroba záslepky, vrtačka, závitník a červený tmel na výfuky. Použil se stávající závit na 8ku a vyrobily se další 3 závity na šrouby 6ky (foto dodám).
Po nastartování (bez plynu) otáčky 3000, hned dolů a motor zdechl. To samé 3x. Pak jsem udržoval otáčky dokud se motor nechytil a nedržel stabilně 800-900. Logicky - byl zavzdušněný, mj. i proto, že jsem s autem musel sjet asi 15m do garáže (zvuk jak 550 AMG, otáčky 3000 na volnoběh a spotřeba na dvojku bez plynu podle PP 40/100).
Zatím jsem s tím ujel asi 30km a v pohodě a snad to tak i zůstane. EGR je prozatím v kufru.
Závěry si netroufám dělat, určitě spousta z vás zkušenějších a šikovnějších mi napíšete co jsem to za deb.la a čím se to vlastně stalo (zřejmě ta přidaná záslepka, byť ani ne 1mm, po přitažení způsobila to prasknutí úchytu nebo jsem to skutečně přitáhl moc nebo už to bylo naprasklý z minulý výměny EGR).
Dávám to sem proto,
1. aby se podobné lamy jako jsem já takovýmto operacím vyhnuly
2. že jsem živý důkaz toho, že (většinou) i prů.er se dá napravit, takže nevěšet hlavu.
Tak to je vše a teď ty kameny do mé hlavy
