Motor Y17DT má klasické turbo wastgate, které řídící jednotka po dosažení vysokého plnícího tlaku (pomocí podtlaku přes ventil turba na akční člen) nechá odfouknout část toku spalin přes klapku přímo do výfuku. Tento ventil (a akční člen - actuator) je tedy aktivní pouze při vysokém plnícím tlaku (propustí podtlak). Pokud ventil nefunguje a tím pádem jednotka nemá žádnou reakci na požadavek snížení plnícího tlaku, přepne nouzový režim a sníží množství paliva. Oproti tomu turbo s variabilitou je podtlakem nastaveno na skoro max. výkon (ventil je otevřený a akční člen nastaví lopatky na rychlý průtok spalin) a při dosažení požadovaného plnícího tlaku řídící jednotka pomocí ventilu omezí množství podtlaku na akční člen a ten zase nastavením lopatek sníží rychlost toku spalin. Ventil je tedy aktivní stále (propouští podtlak). Pokud by jednotka zaznamenala neustále vysoký plnící tlak tak se bude snažit zavřít ventil a pokud ten nereaguje, tak sníží množství paliva a hodí nouzák.
Motory X20DTL(H) a Y20DTL(H) mají taky wastgate, ale tam je ovládání akčního členu turba opačné než u Y17DT. Po nastarování jednotka pomocí podtlaku překlopí klapku v turbu tak, aby tok spalin šel na turbínu a po dosažení vysokého plnícího tlaku ubere podtlak na akční člen a tím začne odkloňovat tok spalin přímo do výfuku. Je to tedy podobné jako u variabilního turba. Ztráta podtlaku v systému tedy znamená zrátu plnícího tlaku (a výkonu), protože se jednotce nepodařilo překlopit klapku v turbu a nasměrovat tok spalin na turbínu. Spaliny letí přímo do výfuku.
Moc by mne tedy zajímalo, jak je tedy možné zvýšit plnící tlak turba na wastgate u Y17DT, když de facto jede pořád na plný výkon a až ve vysokých otáčkách je omezeno (to už nárůst výkonu není zajímavý) a jak donutit jednotku motoru Y17DT aby ovládala variabilní turbo, když na to není navržená.
Jinak si myslím, že snažit se dolovat z Y17DT 55 kW nějaký závratný výkon je totální nesmysl. Ten motor normálně nejede a ani s chipem to nikdy nebude trhač asfaltu. Je konstruovaný na výdrž a nízkou spotřebu. Čísla o výkonu u tohoto motoru jako 90 kW a více beru jako výplod fantazie nějakého diletanta než reálnou skutečnost. Neříkám že to není možné, ale úpravy tohoto motoru pro takový výkon by šly do desítek tisíc korun a i ten největší blázen co by po tom zatoužil by buď na to neměl a nebo by si koupil rovnou auto se silnějším motorem a nejlíp turbený benzín.
Když chci větší výkon, tak si prostě koupím auto se silnějším motorem.
Na výkon motoru se ale ovšem rychle zvyká a pak ani 170 kW nemusí stačit...