V roce 1991 vystřídal v tu dobu již zastaralý Opel Kadett nový model Astra, na který navázala o sedm let později druhá generace, nesmírně vydařeného vozu nižší střední třídy.
Ačkoliv jsme měli možnost vyzkoušet si už několik vozů Opel Astra se
zážehovými nebo vznětovými motory, nikdy nás žádný nezklamal a prakticky o všech
můžeme prohlásit, že jsou opravdu vynikající. A to platí rovněž o Oplu Astra 1.6
první generace, který má najeto přes sto tisíc kilometrů. Posledním modelem,
který nás přesvědčil o kvalitách modelové řady Astra je kombík Caravan 2.0 DTI.
Přeplňovaný zážehový čtyřválec s přímým vstřikem paliva a čtyřventilovou
technikou skrývá v sobě výkon 74 kW/100 k při 4300 ot./min a točivý moment 230
N.m. To jsou hodnoty pro tento typ vozu zcela dostačující, což potvrdí jak
zrychlení z klidu na 100 km/h za 12,5 s a největší rychlost 183 km/h. Vedle
dynamických vlastností zaujme svojí spotřebou pohybující se mezi pěti až šesti
litry nafty, podle toho jak máte těžkou nohu. Při zatížení zavazadly by se asi
ještě o něco zvýšila.
Svým o 10 cm větším rozvorem (2,6 m) překonává nejen konkurenci, ale vede
rovněž ke zvýšené stabilitě a klidným jízdním vlastnostem. U Oplu Astra nám
vyhovuje tvrdší podvozek s optimálně naladěným pérováním. Skvěle drží stopu i
při rychlejším projíždění ostrých zatáček i náhlé změně směru jízdy. Nebezpečí
vzniku smyku se tak posouvá dost vysoko a normální řidič dodržující pravidla
bezpečné jízdy by s ním ani neměl přijít do styku. Větší stabilitě rovněž
prospělo takřka zdvojnásobení torzní tuhosti karosérie. Potěšení z jízdy, hlavně
pak v členitém terénu, přináší technicky nejmodernější řešení podvozku včetně
kompaktní zadní nápravy.
Kombi je o 180 mm delší než hatchback, tzn. měří 4290 mm, přičemž
povyrostl také o 90 mm do výšky, když šířka 1710 mm zůstala stejná. Zavazadlový
prostor pojme 480 l nákladu, při sklopených zadních sedadlech až 1500 l.
Nechybějí pevná oka k připoutání nákladu.
Ani interiér nezapře v sobě Opel tzn. přehledná přístrojová deska, užitečný
multifunkční displej, dobře ergonomicky řešené ovládání větrání a topení atd.
V pohodlných sedadlech jsme necítili sebemenší únavu ani po pěti stovkách
kilometrů non-stop jízdy a také postavy vyššího vzrůstu se nemusí na zadních
sedadlech nikterak omezovat.
Opel Astra Caravan se dodává ve čtyřech stupních výbavy (Club,
Comfort, „2000“ a Elegance) v cenách od 464 900,- Kč (1.4 16V – Club) do 644
900,- Kč (1.8 16V – Elegance). Námi testované provedení 2.0 DTI Comfort přijde
na 579 900,- Kč a zahrnuje mj. ABS, dva čelní a dva boční airbagy, centrální
zamykání, elektrické ovládání oken a zrcátek, posilovač řízení, výškově
nastavitelné sedadlo řidiče i volant.
Není tedy divu, že vozy modelové řady Opel Astra patří mezi nejprodávanější
ve své kategorii na většině trzích. Možná také proto, že k dispozici jsou hned
čtyři karosářské varianty – tří a pětidveřový hatchback, kombi a kupé. Jízda
s Astrou je pro nás vždy požitkem a pravým potěšením.
Článek je z prosince 2000.