Na českém trhu mají podnikatelé zajímavou možnost zakoupit si osobní automobil v užitkovém provedení. Tímto způsobem lze dosáhnout odpočtu DPH, což se samozřejmě projeví ve snížení pořizovací ceny. Jednou z alternativ je Opel Zafira Van.
Velkoprostorový kompakt Zafira se u nás již zabydlel a co víc, svou
unikátní sedmimístnou koncepcí se systémem Flex 7 patří v dané
kategorii ke špičce. Co ale nabízí majiteli cenově zvýhodněná
užitková verze Zafira Van? Odpověď na tuto otázku nám zprostředkoval
model poháněný turbodieselem 2.0 DTi 16V a opatřený stupněm výbavy
Elegance.
na silnici na první pohled. Kromě tzv. žluté registrační značky je
tento vůz povinně opatřen ochrannými mřížkami na bočních oknech
zadní partie. Jinak se zvnějšku neliší od svého vysloveně osobního
protějšku. Pokud by někomu zmíněné mřížky v oknech vadily, stačí je
stejně jako u testovaného exempláře zamaskovat tmavě tónovanými
skly. Jinak se nám Zafira Van s výbavou Elegance pochlubila
standardními litými koly s obutím o rozměru 195/65 R 15 a metalízou,
která je ovšem k mání za příplatek.
V interiéru Zafiry Van se majitel musí smířit s dalším povinným
prvkem: nepříliš vzhlednou mřížkovou přepážkou oddělující
zavazadelník od druhé řady sedadel a poněkud omezující výhled řidiče
za vozidlo. Jak jsme si ověřili při testu, lze ji vymontovat. Tento
úkon sice není příliš snadný, avšak jen tak je možno využít stěžejní
devízu tohoto Opelu – třetí řadu sedadel ukrytou v podlaze velmi
objemného „kufru“. Zafira Van se z hlediska pohodlí i bezpečnosti
neliší od svého osobního sourozence. Konkrétně ve zkoušeném voze
jsme našli kupříkladu čelní i boční airbagy, audiosoupravu
s ovládáním na volantu, palubní počítač a klimatizaci. Ke
komfortnímu cestování přispívala také pohodlná přední i zadní
sedadla.
Pracoviště řidiče je v Zafiře Van, stejně jako v osobním modelu,
příkladně uspořádáno.
Turbodiesel 2.0 DTi je nejen úsporný, ale též příjemně vitální
již od relativně nízkých otáček.
Svižný turbodiesel
Užitkové provedení Zafiry nám umožnilo seznámit se s novým
šestnáctiventilovým turbodieselem DTi o objemu 2,0 l a výkonu 74 kW
(100 k) se systémem přímého vstřikování nafty. Zdál se nám sice
trochu hlučnější než jeho soupeři jiných značek, avšak to zcela
vykompenzovala nezměrná vitalita v pásmu nižších otáček. Ocenili
jsme v této souvislosti nízko položené maximum točivého momentu 230
N.m, které je k dispozici již při 1950 ot/min. Mezi nesporné
přednosti agregátu 2.0 DTi patří podle očekávání také spotřeba
paliva. Kombinovanou hodnotu 6,6 l nafty na 100 km jsme sice při
testu překročili podle palubního počítače více než o litr, ale i tak
jde o příznivý výsledek. Spolupráce s pětistupňovou ručně řazenou
převodovkou, nezbytná při svižnější jízdě, byla bezproblémová.
Zafira Van nás uspokojila též příjemnými jízdními vlastnostmi. Chová
se jistě a díky měkčímu naladění soustavy pérování poskytuje posádce
velmi pohodlné cestování i na dlouhé vzdálenosti. Připomínky nelze
mít ani k účinnosti brzd a posilovače řízení. Atraktivnost modelu
Zafira Van 2.0 DTi Elegance pro podnikatele umocňuje též cena 635
770 Kč bez DPH, což je o cenných 124 130 Kč méně než u shodného
vysloveně osobního provedení.
Nesporným kladem vozu Zafira Van je velký a pohodlně přístupný
zavazadelník.
Opel Zafira Van 2.0 DTi 16V Elegance | |
---|---|
Motor | čtyřválcový turbodiesel |
Zdvihový objem (cm3) | 1995 |
Max. výkon (kW/k) | 74/100 |
při otáčkách/min | 4300 |
Max. točivý moment (N.m) | 230 |
při otáčkách/min | 1950 |
Max. rychlost (km/h) | 175 |
Zrychlení 0–100 km/h (s) | 14,0 |
Počet převodových stupňů | 5 |
Pohotovostní hmotnost (kg) | 1560 |
Zavazadelník (m3) | 0,600 |
Spotřeba paliva (město/mimo město/kombinace) (l/100 km) | 8,4/5,5/6,6 |
Rozměry: délka/šířka/výška/rozvor (mm) | 4317/1742/1634/2694 |
Cena | 635 770 Kč |
Opel Zafira Van 2.0 DTi 16V Elegance – hodnocení |
|
---|---|
+ | pohledný styling |
+ | bohatá výbava |
+ | živý a úsporný motor |
– | zhoršený výhled za vozidlo |
Článek je z roku 2001.