To, jak lze rodinný velkoprostorový kompakt proměnit v neotřelý „sporťák“, vědí odborníci divize Opel Performance Center. Přesvědčivým důkazem je unikátní model Zafira OPC.
evropské působení rüsselsheimské automobilky na sportovním poli.
Získané zkušenosti uplatnila při proměně Zafiry z rodinného vozu ve
sportovní brus. Zvnějšku se Zafira OPC tváří vyzývavěji než její
konvenční sourozenec. Na její karoserii se skví zejména nový přední
spoiler, rozšířené boční prahy a originální nárazníky. O mimořádné
výkonnosti vozu vypovídají i mohutná litá kola o rozměru 225/45 R
17.
sedadly Recaro. Zafira OPC, která díky systému Flex7 neztratila
možnost sedmimístného uspořádání, se dále vyznačuje bohatou
bezpečnostní a komfortní výbavou, ve které nechybějí kupříkladu
klimatizace, palubní počítač či kvalitní audiosouprava. V testovaném
exempláři nás ale ještě více zaujal systém AutoVision s přehrávačem
DVD, obrazovkou na stropě a dálkovým ovládáním.
Sportovní rys tohoto Opelu podtrhují bílé číselníky přístrojů.
Systém AutoVision s přehrávačem DVD mohou sledovat jen cestující
na zadních sedadlech.
Turbo má zátah
Pod kapotou Zafiry OPC pracuje přeplňovaný zážehový čtyřválec 2.0
16V Turbo řady Ecotec, se kterým jsme se již setkali při testu Astry
Coupé a Cabrio. Nepochybovali jsme tedy o tom, že tento agregát
o výkonu 141 kW (192 k) dokáže pořádně rozhýbat i velkoprostorový
automobil. Vyšlechtěná Zafira je skutečně „štikou“ silnic. Nejvíce
nás oslnila rychlá reakce motoru na sešlápnutí pedálu akcelerátoru,
která přijde vhod při předjíždění. Navíc jsme ocenili vynikající
pružnost „dvoulitru“, jenž díky přeplňování vyvíjí obří maximum
točivého momentu 250 N.m mezi 1950 až 5400 ot/min. Vlivem toho se
řidič nemusí často zatěžovat manipulací s řadicí pákou pětistupňové
mechanické převodovky.
Spotřebou paliva Zafira OPC pochopitelně neosloví šetřílky, nicméně
výrobcem udávaná „kombinace“ činí rozumných 10,1 l benzinu na 100
km. Mezi silné stránky tohoto Opelu dále patří vytříbené jízdní
chování, dané zvláštním zavěšením kol DSA i standardním systémem
jízdní stability. A tak není divu, že Opel sedí na silnici jako
přilepený a nerozházejí jej ani sebeostřejší zatáčky. Tvrdší
pérování podvozku ovšem potěší posádku jen na vozovkách s kvalitním
povrchem. Zvláštním dynamickým charakteristikám automobilu odpovídá
také patřičná účinnost brzd s kotouči na všech kolech, ABS
a protiprokluzovým systémem. Nemohli jsme se ale ubránit dojmu, že
by jim neškodil rychlejší nástup. Zato k posilovači řízení nelze mít
žádné výhrady. Velkoprostorový „sporťák“ Opel Zafira OPC se prodává
za sumu 984 900 Kč včetně DPH.
Čtyřválec 2.0 16V Turbo uděluje vozu pozoruhodnou dynamiku.
Vzhled vozu Zafira OPC zušlechťují mohutná kola.
V pětimístném uspořádání kabiny činí základní objem
zavazadelníku ohromujících 0,600 m3.
Opel Zafira OPC 2.0 Turbo | |
---|---|
Motor | přeplňovaný zážehový čtyřválec DOHC |
Zdvihový objem (cm3) | 1998 |
Max. výkon (kW/k) | 141/192 |
při otáčkách/min | 5400 |
Max. točivý moment (N.m) | 250 |
při otáčkách/min | 1950 |
Max. rychlost (km/h) | 220 |
Zrychlení 0–100 km/h (s) | 8,2 |
Počet převodových stupňů | 5 |
Pohotovostní hmotnost (kg) | 1540 |
Zavazadelník (m3) | 0,600 |
Spotřeba paliva (město/mimo město/kombinace) (l/100 km) | 13,8/7,9/10,1 |
Rozměry: délka/šířka/výška/rozvor (mm) | 4318/1742/1636/2694 |
Cena | 984 900 Kč včetně DPH |
Opel Zafira OPC 2.0 Turbo – hodnocení | |
---|---|
+ | atraktivní vzhled |
+ | výkonný motor |
+ | výborné jízdní vlastnosti |
– | poněkud pomalejší nástup brzd |
Článek je z roku 2002.