I přesto, že fanoušci značky netrpělivě očekávají příchod její nové generace (možná už na podzimním autosalonu ve Frankfurtu), může i současná generace nabídnout příjemné svezení. Za rozumnou cenu „akčního“ modelu Njoy dostane zájemce o astru kvalitní jízdní vlastnosti, klasický design, který neurazí a především velmi příznivou spotřebu.
Konkurent dvou, lehce přesluhujících, modelů koncernu VW – golfu a octavie
je k mání v pěti karosářských provedeních: hatchback (3 a 5 dveřový), sedan,
kombi, kupé (pyšnící se podvozkem odladěným experty od Lotusu) a kabrio.
Zájemci si mohou vybírat mezi třemi vznětovými a třemi zážehovými motory, u
verze Njoy je pak o jeden (nejsilnější) benzínový méně.
VNĚJŠÍ VZHLED
Klasické tvary karoserie osloví pravděpodobně předševším starší řidiče, kteří
neholdují extravagantním tvarům nejmodernějších modelů. Kombinace hran a
lomených křivek dávají astře robustní, ale zároveň dynamický výraz „neutrálního“
vozu, který sice „nechytí za srdce“, ale ani neurazí.
Nejvýraznějším prvkem jsou zadní sdružené světlomety a prolis lemující hrany
blatníků alá Ford Focus. Na příslušnost ke značce pak poukazuje tvarování mřížky
chladiče se znakem Opelu uprostřed. Verzi Njoy vylepšují kouřová skla předních i
zadních světel a pětipaprsková kola z lehkých slitin.
Má-li astra zaujmout, je rozhodně lepší pořídit jí v nápadnější a výraznější
barvě, než ve stříbrné metalíze, která zdobila testovaný vůz.
PLUSY – úsporný a dynamický motor – příznivá cena |
MINUSY – nepohodlná sedadla – lacině vyhlížející plasty – nastavení brzd – náklony vozu v zatáčkách – špatný výhled vzad |
Vzhled auta | |
Interiér a provedení | |
Zavazadelník | |
Odkládací plochy | |
Bezpečnost | |
Ovladatelnost a jízdní vlastnosti | |
Volba motoru | |
Spotřeba | |
Základní výbava | |
Poměr cena/užitečnost | |
Konečné hodnocení (průměr) |
Konkurenti 🙂
|
|
|
INTERIÉR A KUFR
S nadčasovými tvary karoserie rozhodně neladí provedení interiéru. Přístrojová
deska je sice přehledně uspořádaná, ovladače na ní jsou logicky rozmístěné,
jejich provedení je však více než diskutabilní. Tvrdé, lacině působící plasty
neurčitých barev, tvarování madel dveří, páček ovladačů pod volantem či otočných
„knoflíků“ klimatizace si zasloužilo modernizaci už před několika lety.
Jediným oživením tak zůstávají chromové rámečky okolo budíků „přístrojovky“.
Pochvalu zaslouží palubní počítač, poskytující vyčerpávající informace o jízdě.
I přes možnost výškového a podélného nastavení volantu vhodné šířky a průměru je
pro řidiče dosti těžké najít vhodnou pozici za volantem. Vinu na tom mají špatně
tvarované sedačky s téměř nulovou oporou v bederní oblasti. Zastaralé pojetí
interiéru, evokující pocit auta o generaci staršího, zbytečně devalvuje celkové
vyznění jinak prostorného vnitřku vozu. Kladem je naopak dobré odhlučnění
interiéru, na kterém se podílí i příznivý aerodynamický součinitel Cx=0,29.
Prostoru a odkládacích míst nabízí astra pasažérům dostatek. Řidiči s plnou
náručí nezbytných zbytečností jistě ocení kapsy ve výplních dveří, které jsou u
astry větší než bývá zvykem. Dalším užitečným detailem je otvor v opěradle
zadních sedadel, díky kterému v astře odvezete dlouhé předměty rozumných
parametrů (např. lyže) bez nutnosti použít zahrádku. Kufr o objemu 370 litrů
(při sklopených zadních sedadlech 1180 litrů) uspokojí i stěhovavější řidiče. Na
škodu jsou však výstupky podběhů a uchycení zadní nápravy, které do kufru
zasahují.
BEZPEČNOST
V základní výbavě Opel Astra Njoy nabízí ABS a airbagy řidiče a spolujezdce. Za
příplatek pořídíte airbagy boční a hlavové. K ochraně před nenechavci pak pomůže
imobilizér.
MOTOR A SPOTŘEBA
Testovaná „jednašestka“ se ukázala jako velmi vhodný motor ať pro popojíždění po
městě, nebo dlouhé dálniční výlety. Přestože „papírově“ nabízí pouze 100 koní
(74 kW), je motor velmi dynamický a s 1244 kg těžkým autem poskytuje kvalitní
svezení. Svižnější jízdě napomáhá i dostatečný točivý moment 150 Nm. Pro
dostatečně tichý motor tak není maximální rychlost 188 km/h pouze teoretickou
hodnotou, stejně jako zrychlení z 0 na 100 za 11,5 sekundy. Největším kladem
astry s šestnáctistovkou pod kapotou je spotřeba. „Papírová spotřeba“ 7,1 litru
naturalu na 100 kilometrů v kombinovaném provozu rozhodně není nadhodnocená, s
„lehkou nohou“ ji lze i pokořit.
Není bez zajímavosti, že druhý benzinový agregát v nabídce, kterým je slabší
66 kilowattová „jednačtyřka“, má v kombinovaném provozu podle výrobce spotřebu
ještě o decilitr vyšší. Další tři motory v nabídce jsou diesely o objemech 1.7,
2.0 a 2.2 litru s výkony 55, 74 a 92 kW. Šestý motor nabídky, který se do
provedení Njoy nedodává je benzínová „osmnáctka“ s výkonem 92 kW.
JÍZDNÍ VLASTNOSTI
Kvalitnímu motoru odpovídá i dobře nastavený podvozek, poskytující dostatek
jistoty při řízení, samozřejmě při zachování dostatečného komfortu jízdy. Daní
za komfortní svezení jsou dost velké náklony v zatáčkách, které ale nemají vliv
na vedení stopy i při průjezdu zatáčky „pod plynem“. Krátká dobře odstupňovaná
převodovka s jediným propracovanějším prvkem interieru – řadicí pákou, si s
motorem rozumí. Vůz se tak nebrání ani sportovnější jízdě.
Nejslabším místem celého vozu tak zůstává nastavení brzd. Neuvěřitelně měkký
pedál brzdy řidiče nově usednuvšího do astry vyděsí. Jeho zpočátku hladký (a
téměř prázdný chod) se cca ve dvou třetinách své dráhy změní ve vysoký odpor a
teprve tehdy začíná vůz pořádně brzdit. Dalším neduhem brzdové soustavy je
příliš brzký nástup systému ABS. Na druhou stranu je nutno objektivně přiznat,
že s trochou cviku si lze na brzdy astry zvyknout. Potěšující je i jejich
konstantní účinek, který ani po opakovaném prudkém brzdění neklesá. Při
parkování může vadit relativně úzké a pod malým úhlem skloněné zadní okno
ztěžující výhled vzad.
CENA
Ač na konci své kariéry, nemusí být astra úplně mimo hledáček zájemců o pohodlný
kompakt s kvalitními jízdními vlastnostmi, vhodný k rychlému a bezpečnému
přesunu z místa A do místa B. V porovnání s německou či tuzemskou konkurencí
(golf, octavia) je na tom přibližně stejně ať co se týká designu, stáří modelu,
ani Ford Focus nepatří k mladíkům. Francouzská, nebo italská konkurence nabízí
modernější svezení za srovnatelné peníze. Cena Opelu Astra Njoy začíná na 474
900 Kč za pětidveřový hatchback s motorem 1.4. Testovaný vůz ve stejné
karosářské variantě lze pořídit za 489 900. Nejdraší astrou Njoy je verze
Caravan (kombi) vybavená dieselovým agregátem 2.2 litru za 641 900.
Článek je z května 2003.