Nejlevnější naftový motor pro Opla Astru neoplývá velkým výkonem, když má jen 55 kilowattů, ovšem na druhé straně zaručuje nízkou spotřebu paliva. Ta se během testu MF DNES pohybovala při poklidné jízdě kolem pěti litrů nafty na 100 kilometrů. Pro německý vůz nižší střední třídy je rovněž charakteristická prostorná karoserie a bezproblémové jízdní vlastnosti.
Naftové motory jsou v kursu a výrobci jich využívají i v soutěži, kdo přijde
na trh s úspornějším vozem. Testovaný Opel Astra patří k nejšetrnějším vozům na
trhu, brzy se navíc po jeho boku objeví i verze se stejným motorem, označená
přídomkem Eco 4. Číslice má udávat, kam až může poklesnout jeho průměrná
spotřeba.
Oproti tentokrát testovanému Oplu Astra 1.7 DTI dostane verze Eco 4 několik
aerodynamických úprav, z nichž nejviditelnější bude zadní spoiler. Kromě toho se
budou o nižší spotřebu starat i jiné stupně převodů. Cena Astry Eco 4 zatím není
známa, ale od testované verze bez úprav za 479 000 korun by se – jak slibuje
prodejce – neměla příliš odlišovat.
Motor oplu se nemůže pochlubit nejmodernější technikou Common-Rail nebo
systémem čerpadlo-tryska. Zato vyniká tichým chodem a nižší sazbou povinného
ručení, což je zásluha objemu motoru. Testovaný Opel Astra 1.7 DTI příliš
nepřesvědčil svými výkony. Před koupí je dobré nechat zkontrolovat palivové čerpadlo opel astra g .
Do dvou tisíc otáček byl motor líný, což se projevilo na výsledcích měření ve
zkušebně nezávislého Ústavu silniční a městské dopravy (ÚSMD) v Praze.
Akceleraci z klidu na 100 kilometrů v hodině Astra 1.7 DTI zvládla za 18 vteřin.
Lepších výsledků v tomto kritériu dosáhl i vůz, o který je v současnosti v
tuzemsku největší zájem – Škoda Fabia 1.4 s výkonem 44 kilowattů.
Důvodem slabých výsledků může být skutečnost, že hodnocený vůz měl za sebou
jen prvních 1500 kilometrů. O naftových motorech je přitom známo, že se zabíhají
déle než jejich benzinoví sourozenci. Přímý konkurent Oplu Astra 1.7 DTI – Škoda
Octavia 1.9 TDI o výkonu 66 kilowattů – akceleraci na stovku zvládl o čtyři
vteřiny rychleji.
Malá porce absolvovaných kilometrů se někdy promítne i do vyšší spotřeby
paliva. Testovaná astra však konzumovala naftu střídmě. Nejméně si řekla o pět
litrů, při městských jízdách nepřesáhl její apetit sedm litrů nafty na sto
kilometrů. Opel Astra patří mezi vozy nižší střední třídy, které nabízejí
nadprůměrný prostor na zadních sedadlech.
Podle výsledků měření v ÚSMD například oproti octavii (stará verze) najdou
cestující vzadu až o šest centimetrů a o čtyři (nová verze) místa pro kolena
více. Vedle astry stejný prostor nabídne i Citroën Xsara, Mazda 323 F a Renault
Mégane. Do šířky je kabina Oplu Astra k posádce méně laskavá než premianti
třídy. Kufr astry poskytuje lepší průměr. Jak už však bylo tisíckrát řečeno,
není to vozům nižší střední třídy mnoho platné.
Vždyť pokud někdo bazíruje na objemu kufru, koupí si Škodu Octavia, která má
před konkurencí v tomto ohledu náskok jako formule před civilním automobilem.
Jízdní vlastnosti Oplu Astra patří k nejlepšímu, co trh nabízí. Stejně tak
komfort odpružení byl u testovaného vozu vysoce solidní.
Hodnocení MF DNES
Motor a převodovka
Pružnost motoru | 5 |
Převodovka | 7 |
Spotřeba v testu | 9 |
Karoserie a interiér
Prostor na př. sedadlech | 8 |
Prostor na zad. sedadlech | 9 |
Využití kufru | 8 |
Výhled z vozu | 8 |
Podvozek
Jízdní vlastnosti | 8 |
Řízení a ovladatelnost | 8 |
Tlumení nerovností | 8 |
Brzdy | 8 |
Poznámka: min. 1, max. 10 bodů
Měření MF DNES
Zrychlení 0-100 km/h (s) | 18,2 |
Zrychlení 0-400 m (s) | 20,7 |
Zrychlení (IV.) 50-90 km/h (s) | 13,7 |
Zrychlení (V.) 80-130 km/h (s) 33,5 | |
Brzdná dráha z 80 km/h (m) | 29,3 |
Pramen: ÚSMD
Očima designéra
Opel Astra na sebe soustředil pozornost na poměrně krátký čas, který
netrval déle než rok od premiéry. Design karoserie se okoukal, zevšedněl a dnes
působí téměř laciným dojmem. Připočteme-li k tomu fakt, že design interiéru byl
krokem zpět už v době jeho zrodu, je tu poměrně smutný příběh jednoho
ambiciózního projektu. Oproti svému úhlavnímu rivalovi, Volkswagenu Golf, však
astra drží přece jen jeden významný trumf – prostornější karoserii. Tento fakt
se projevuje nejvíce v místech pro cestující na zadních sedadlech
Prognóza odhadce
Prodej Oplu Astra letos poklesl, což je zásluhou silného konkurenta
Škody Fabia. Přesto nelze očekávat žádný dramatický obrat ve vývoji cen jetých
aster – na to jsou pozice značky v Česku dost silné. Na trhu ojetin si tento
rodinný vůz udrží stabilní ceny a ani sezonní výkyvy nebo drahota pohonných hmot
na ně nebudou mít výrazný vliv. Hodnotu může ovlivnit počet ujetých kilometrů.
Po pětiletém provozu a zhruba 150 tisících kilometrů cena astry klesne asi na
176 tisíc korun a při 100 tisících kilometrů bude činit kolem 214 tisíc korun