Opel Astra 1.6 Caravan nabízí proti svému největšímu rivalovi na tuzemském trhu – Škodě Octavii – víc místa pro kolena cestujících na zadních sedadlech, ale kabinu má užší. Motor 1.6 pod kapotou německého vozu dává obvyklý výkon sto koní, leč jeho pružnost je ve srovnání s konkurenty menší. A jak vyplývá ze srovnávací tabulky, další nepříjemnou vlastností astry je vyšší cena.
Zrychlení z nuly na sto kilometrů v hodině zvládl vůz v testu MF DNES ve zkušebně pražského Ústavu silniční a městské dopravy (ÚSMD) za 14,9 vteřiny.
Stejně výkonná Octavia 1.6 (74 kW) se k téže rychlosti na zkušebním letišti rozjela za 13,1 vteřiny. U astry navíc dává o sobě vědět šestnáctiventilová technika, která lépe zrychluje až ve vyšších otáčkách a řidiče nutí k častějšímu řazení rychlostních stupňů, nechce-li se spokojit s pomalým pohybem ručičky rychloměru. Lepší dojem zanechala poměrně líná astra v testu svou spotřebou: na dálnicích se vešla těsně pod sedm litrů a na okresních silnicích brala od pěti do sedmi litrů na stovku kilometrů. V kopcovitém terénu a při razantnější jízdě je nutné počítat s horní hranicí. V pražských ulicích byla spotřeba v průměru devítilitrová. Mezi nejlepší vozy své kategorie se Opel astra g combi řadí také díky výbornému podvozku, který patří k tvrdším a především spolehlivým. Řidič se může spolehnout na výborné jízdní vlastnosti stejně jako na snadné a přesné ovládání. Pochvalu zaslouží i komfortní sedadla s dobrým bočním vedením. Opel už je tradičně užší v nabídce vnitřního prostoru. To se také potvrdilo jako jediná slabina jeho karoserie. Jinak pracovníci zkušebny ÚSMD naměřili astře nadprůměrně místa pro kolena cestujících na zadních sedadlech. Ve srovnání se Škodou Octavia má astra o sedm centimetrů víc místa mezi předním a zadním sedadlem. Zatímco objem kufru astry (480 litrů) představuje jen průměr aut její třídy, umožňuje nadstandardní možnosti přepravy nákladu velmi nízká hrana zavazadelníku a zhruba čtvercový otvor uprostřed zadního sedadla. Ten je zvláště praktický pro převážení dlouhých předmětů, například lyží. Výtku naopak zaslouží plato, jež skrývá obsah kufru před kolemjdoucími. Je vyrobeno z měkkého materiálu, takže unese jen lehké předměty. Jeho skládání a rozkládání je navíc méně praktické než u konkurence, která často používá vysouvací mechanismus.
Martin Kovář, který v testech MF DNES hodnotí auta z pozice tělesně handicapovaného řidiče, oceňuje vnitřní prostor a kufr Oplu Astra 1.6 Caravan. „Sedačky mají – zdá se – dobré boční vedení a nízká hrana kufru usnadní nakládání přímo z vozíku. Ale zvednout přední kapotu – to je kus pořádné práce nejen člověka na vozíku, ale i pro dámu bez handicapu,“ říká Martin Kovář.
Hodnocení MF DNES
Motor a převodovka
Pružnost motoru | 7 |
Převodovka | 8 |
Spotřeba v testu | 8 |
Karoserie a interier
Prostor na př. sedadlech | 7 |
Prostor na zad. sedadlech | 9 |
Využití kufru | 9 |
Výhled z vozu | 8 |
Podvozek
Jízdní vlastnosti | 8 |
Řízení a ovladatelnost | 9 |
Tlumení nerovností | 7 |
Brzdy | 8 |
Poznámka: min. 1, max. 10 bodů
Měření MF DNES
Zrychlení 0-100 km/h (s) | 14,9 |
Zrychlení 0-400 m (s) | 19,6 |
Zrychlení (IV.) 50-90 km/h (s) | 13,8 |
Zrychlení (V.) 80-130 km/h (s) | 27,7 |
Brzdná dráha z 80 km/h (m) | 30,3 |
Pramen: ÚSMD
Očima designéra
Opel Astra Caravan, prostorný, praktický automobil, jehož tvary budí
dojem menšího vozu, než ve skutečnosti je. Design je velmi dobře sladěn s
karosářskými díly, které sdílí s ostatními variantami této typové řady. Dokonce
si myslím, že Astra Caravan je po třídveřové verzi tvarově nejčistší. Škoda jen,
že povedený design karoserie nekoresponduje s provedením interiéru, kde se
designéři naopak moc nepředvedli. Interiér postrádá nápad a odráží snahu o
úsporu nákladů více, než by bylo u této třídy vozů akceptovatelné. Stejnou výtku
bych měl i k některým detailům karoserie. Například vnější kliky dveří působí
laciným dojmem. Ani v tomto případě to však není pouze vina použitých materiálů.
Prognóza odhadce
Opel/Vauxhall Astra je od roku 1993 nejprodávanějším kombi na evropském trhu,
kde si je rozdělují všechny skupiny zákazníků. Je oblíbeným služebním vozidlem
mnoha firem i každodenním společníkem obchodních zástupců. Po ukončení leasingů
se tak auta ve značné míře a v mnoha verzích objeví na trhu ojetin, ale jejich
ceny to nijak dramaticky neovlivní. Komu se bude cena nové astry zdát vyšší, ten
může sáhnout po předchozí generaci, která se vyrábí paralelně a stále
představuje solidní nabídku. Nová astra kombi ztratí v prvním roce 25 a ve
druhém dalších zhruba šest procent hodnoty. Po pětiletém provozu její cena
klesne na 203 tisíc korun.