V poslednom čase sa mi dosť znepáčila manžeta RP a RB tak som koketoval s myšlienkou ich výmeny a nakoľko posledne 2 mesiace som bol donútený navštíviť Opel servis ( odpálený regulátor alternátora s mostíkom
) všimol som si vo vitríne komplet RP aj s manžetou, samozrejme smerovala hneď otázka na servismana či je možné zohnať tu manžetu samostatne a koľko to asi stoji.. Nasledovalo hneď aj vytriezvenie ( zažil som ho takmer zakaždým keď som sa u nich pýtal na cenu nejakej drobnej voloviny ) lebo mi načrtol cenu okolo 3000 Sk !!! či už s DPH alebo bez som neriešil lebo taká cena mi pripadala zlodejina najhrubšieho kalibru.
Rozhodol som sa preto že si tie manžety vyrobím sám aj keď výsledný efekt nebude okúzľujúci ale určite lepšie ako keď spolujazdec čumí na deravú manžetu a mysli si že auto ma najazdene 300 000 km.
Nakoľko nie som krajčír a od toho povolania mam veeelmi ďaleko ( informatik ) dúfal som že to nebude práca na týždeň. Ako prvé som zháňal vhodný materiál, kožu som zamietol z dôvodu ťažšieho spracovania ( nemáme doma špeciálny šijací stroj ). Ostala teda na vyber len koženka, zohnať ju bol pre mňa celkom problém ale vám sa možno podarí nájsť nejaké kúsky ako odpad v čalúnnictvách alebo nejakých remeselníckych dielňach. Ja som to kúpil za 100 Sk v remeselníckom shope, čierna farba, dal som si odrezať 0,5 m, šírka 1 bm. S dostatočnou rezervou to bude stačiť snáď aj na 3x 2mažety pre Astru, ja som to nevedel odhadnúť a tiež som rátal s tým že urobím nejaké chyby pri strihaní alebo šití, našťastie sa tak nestalo. Ďalej budete potrebovať sťahovacie pásky na upevnenie tých manžiet.
Postup:
- demontovať pôvodné manžety, na RP stačí podobrať zo spodu pod manžetou skrytý rámček a celú manžetu prevrátiť cez hlavicu smerom hore, pod hlavicou je sťahovacia páska, tu treba odstrihnúť
- demontáž na páke ručnej brzdy je tiež podobná, niekomu snáď pomôže keď si predtým demontuje aj kryt pod ktorým je OBD zásuvka ( oplatí sa mať po ruke aj vysávač, pod tým krytom som našiel dosť svinstva, predchádzajúci majiteľ bol fajčiar tak tam bolo sajrajtu požehnane ) Manžeta na RB nebola stiahnutá žiadnou páskou, vyzerá to že tam bola pružná guma na stiahnutie.
- Po demontáži som si podľa pôvodných manžiet načrtol jednotlivé časti na zadnú stranu koženky, rezervu na šitie som nechal približne 1cm, kto si verí môže pôvodne manžety rozobrať a tým získa presnejší tvar tých jednotlivých kúskov, ja som si neveril tak som to kresli od oka, samozrejme rozmery nie su kritické.
- Hlavne ja dôležité dobre si rozmerať ten zúžený priechod pod hlavicou, ja som mal problémy manžetu prevliecť cez hlavu ale nakoniec sa mi to silou podarilo, to bol trest za to že som to robil od oka. Spodný okraj manžety RP sa dá na pôvodný rámik dobre prichytiť, založí sa to do vnútorného žliabku v tom rámiku. Pod hlavicou som pre nasadením ešte vložil sťahovaciu pásku, tou sa to na RP pripevni, prebytočný chvost tej pásky je dobre odstrihnúť aby to koženku neprepichlo.
- Na páke ručnej brzdy to je trošku zložitejšie, pôvodná manžeta tam bola nastrelená spojkami do spodného rámiku, takže vlastnoručná montáž bez špeciálnej pištole nie je možná ale dá sa to pripevniť napríklad prilepením vhodným lepidlom ktoré neleptá plastový rámik alebo ako ja, nechcelo sa mi čakať kým uschne lepidlo tak som do toho rámiku navŕtal otvory a upevnil to tam drôtom ( vid fotky ). Manžetu som stiahol tiež páskou, v pohode tam vošla, prebytočný koniec som odrezal aby sa neničila koženka.
Práca mi išla relatívne rýchle, na každú manžetu som potreboval max 2h, najdlhšie asi trvá to premýšľanie ako to narezať a zložiť. Šitie nie je veľmi vzhľadné ale našťastie sa tie konce aj tak prevracajú a sú teda skryté, spodok je taktiež skrytý, výsledok teda nie je najhorší.
Výsledná cena manžety ak nerátam prácu je cca 20 Sk ( kúsok koženky, par metrov nite a sťahovacia páska ) čo je v porovnaní s cenou ( cca 3000 Sk ) ktorú mi oznámili v Opel servise markantný rozdiel.
Astra G - sportive, X20DTL, 1999, 3dv, spotreba 3,5-5 l/100km leto , 4,5-6 l/100km zima