Návod na dodatečnou montáž
Upozornění!
V žádném případě neručím za případné škody způsobené dodatečnou montáží tempomatu podle tohoto návodu. Každý z vás musí sám posoudit zda má dostatečné schopnosti na provedení takto zásadní změny v elektroinstalaci vozidla.
Tempomat lze dodatečně domontovat do Aster G (1998-) s motory Y17DT (1.7 DTI 55kw), Z17DTL (1.7 CDTI 59kw), X20DTL/Y20DTL (2.0 DI 60kw), Y20DTH (2.0 DTI 74kw), Y22DTR (2.2 DTI 92kw) doplněním páčky blinkrů s ovládáním tempomatu. Dále je možné tempomat domontovat do všech benzínových motorů jejichž kód začíná Z (například Z16SE, Z18XE...), jedná se o astry od modelového roku 2001 (výroba cca od 8/2000) s elektronickým snímačem polohy plynového pedálu.
Tento návod se netýká starších benzínových motorů jejichž kód začíná X a tím pádem nemají elektronický snímač polohy plynového pedálu (například X16SZR, X16XEL, X18XE1...). U těchto motorů nelze tempomat takto domontovat i když budou od výroby připraveny svorkovnice.
Potřebný materiál:
- Páčka blinkrů s ovládáním tempomatu (Opel číslo 6240240, cena 1.733 Kč, vrakoviště cca 500 až 800 Kč - shodné s Omegou, Vectrou a Zafirou)
- Pro benzínové motory budeme také potřebovat spojkový spínač (Opel číslo 6240093, cena 718 Kč)
Postup
Nejdříve zjistěte jestli máte u blinkrové páčky připravenou čtyřpinovou svorkovnici X41 (viz obrázek níže).
Svorkovnice X41
![Obrázek](http://data.quattro.cz/astra/tempomat/x41.png)
Svorkovnice X41 - příprava u páčky blinkrů
![Obrázek](http://data.quattro.cz/astra/user-image/small/1198925715-Tempomathebel.jpg)
Svorkovnice tam může být připravena, ale nemusí. Záleží na roku výroby a celkové výbavě auta.
Pokud tam svorkovnice je máte napůl vyhráno. Zapojte páčku a v případě benzínového motoru i spojkový spínač a vyzkoušejte zda tempomat funguje (tempomat fuguje až od 30 km/h). V případě že nefunguje je několik možností kde je problém:
- Bude potřeba aktivovat funkci tempomatu v řídící jednotce motoru (provedou např. v Opel servisu přes TECH2)
- Kabely od páčky tempomatu nevedou až do řídící jednotky motoru, ale končí ve svorkovnici X2 v přepážce mezi interiérem a motorem. Toto lze zjistit zkouškou tlačítek tempomatu přes TECH2.
Pokud není svorkovnice X41 u páčky blinkrů připravena nebo kabely nevedou až k řídící jednotce, je nutné je zapojit podle následujícího návodu:
Dieslové motory
Y17DT
A - pin 62 ŘJ motoru
B - Pojistka F 3.38
C - pin 44 ŘJ motoru
D - pin 29 ŘJ motoru
X20DTL, Y20DTL, Y20DTH (ŘJ PSG5 umístěná pod předním blatníkem u řidiče - do model. roku 2002 včetně)
A - pin 45 ŘJ motoru (svorkovnice X59)
B - pin 3 ŘJ motoru (svorkovnice X59)
C - pin 63 ŘJ motoru (svorkovnice X59)
D - pin 64 ŘJ motoru (svorkovnice X59)
Řídící jednotka PSG5 Diesel má jednu svorkovnici 81 konektorovou (X59) a druhou 32 konektorovou.
Svorkovnice X59 řídící jednotky motoru PSG5 (červeně označené jsou použité konektory dle popisu výše).
![Obrázek](http://data.quattro.cz/astra/tempomat/x59s.png)
Umístění řídící jednotky motoru PSG5 (není potřeba sundávat blatník, stačí plastový podběh)
![Obrázek](http://data.quattro.cz/astra/mid/mid9_small.jpg)
Y20DTH, Y22DTR (ŘJ PSG16 umístěná přímo na naftovém vstřikovacím čerpadle - od model. roku 2003)
A - pin 43 ŘJ motoru (nebo pin 43 svorkovnice X45)
B - Pojistka F 3.38
C - pin 24 ŘJ motoru (nebo pin 24 svorkovnice X45)
D - pin 48 ŘJ motoru (nebo pin 2 svorkovnice X45)
Jelikož je k řídící jednotce PSG16 téměř nemožný přístup, lze se napojit na svorkovnici X45 za baterkou. Jedná se o hodnoty uvedené v závorce.
Svorkovnice X45 - umístění a vzhled
![Obrázek](http://data.quattro.cz/astra/mid/x451s.png)
![Obrázek](http://data.quattro.cz/astra/mid/x452s.png)
![Obrázek](http://data.quattro.cz/astra/mid/x453s.png)
Z17DTL
A - pin 53 ŘJ motoru
B - Pojistka F 3.38
C - pin 56 ŘJ motoru
D - pin 57 ŘJ motoru
Benzínové motory
Oproti dieslovým motorům je pro funkci tempomatu u benzínových motorů nutné doplnit spojkový spínač. Pokud ale nemáte připravenu svorkovnici X41 zřejmě nebude připravena ani svorkovnice pro tento spojkový spínač.
Svorkovnice S28 čidla spojkového pedálu
![Obrázek](http://data.quattro.cz/astra/tempomat/s28.png)
![Obrázek](http://data.quattro.cz/astra/user-image/small/1198944481-spojkovasvorkovnice.jpg)
V případě, že nebude připravena svorkovnice X41 (páčka tempomatu) nebo S28 (spínač spojky) zapojte je podle následujícího návodu (A až C je svorkovnice X41 a 1 až 4 je svorkovnice S28)
Z14XE, Z16XE, Z16SE
A - pin 62 ŘJ motoru
B - Pojistka F 3.38
C - pin 44 ŘJ motoru
D - pin 29 ŘJ motoru
1 - kostra
2 - pin 61 ŘJ motoru
3 - nezapojeno
4 - Pojistka F 3.38
Z18XE
A - pin 59 ŘJ motoru
B - Pojistka F 3.38
C - pin 43 ŘJ motoru
D - pin 27 ŘJ motoru
1 - kostra
2 - pin 10 ŘJ motoru
3 - nezapojeno
4 - Pojistka F 3.38
Na dotaz doplním další benzínové motory (Z12XE, Z22SE...)
Osobní zkušenosti
- X20DTL, model. rok 1999 - připravena kabeláž pouze v interiéru, bylo nutné dotahat kabely do jednotky od X2, fungovalo bez aktivace přes TECH2
- X20DTL, model. rok 2000 - připravena kompletní kabeláž, stačilo zapojit páčku a fungovalo bez aktivace přes TECH2
- Y17DT, model. rok 2001 - připravena kabeláž pouze v interiéru, bylo nutné dotahat kabely do jednotky od X2, fungovalo bez aktivace přes TECH2
- Y20DTH, model. rok 2003 - nepřipravena kabeláž v interiéru, bylo nutné natahat od páčky k X45 (viz výše), byla nutná aktivace přes TECH2
- Z16SE, model. rok 2001 - nepřipravena kabeláž v interiéru, v motor. prostoru připraveno, bylo nutné natahat kabely od X2 k páčce i spojkovému čidlu, byla nutná aktivace přes TECH2
- Z16XE, model. rok 2004 - nepřipravena kabeláž v interiéru, v motor. prostoru připraveno, bylo nutné natahat kabely od X2 k páčce i spojkovému čidlu, byla nutná aktivace přes TECH2