Příspěvek
od RomanK » 14 zář 2018, 00:11
Aby byly příspěvky ohledně opravy Marťaskovy ŠMOULINKY a s tím spojených následných problémů vyvážené, rozhodl jsem se napsat sem po dlouhé době příspěvek.
1. Auto přijelo s problémem, že nebylo možné motor nastartovat.
2. Diagnostika ŘJ vypsala několik závad, mimo jiné i chyby zapalování.
3. Po demontáži zapalovací lišty byl prostor svíček zalit emulzí vody a oleje. To proto, že po mytí motoru majitelem (jak jsme se dozvěděli následně) nikdo lištu nedemontoval a prostor svíček a svíčky nevysušil.
4. Udělali jsme to tedy my a prostor svíček vyčistili od emulze. Vyčistili jsme a vysušili lištu i svíčky a namontovali. Motor bez problémů nastartoval, ale zapalování nebylo pravidelné.
5. Namontovali jsme nové svíčky Denso K20TXR. S tímto typem mám dobré zkušenosti, fungují i na LPG a nebyly s nimi problémy, což třeba o BOSCH svíčkách FLR8LDCU+ říct nemůžu. Žádná změna nebyla znát.
6. Dali jsme novou lištu NGK. Motor se zklidnil a zapalování bylo pravidelné. Nechali jsme motor několikrát zahřát a vychladnout. Na diagnostice se žádné chyby po dobu testování nevyskytly.
7. Domluvili jsme se na předání s tím, že je třeba sledovat, co se bude dál dít a pokud se objeví chyby P1550, P1120 nebo P1122, které se dříve na ŘJ motoru vyskytovaly, bude se muset už vyměnit ŘJ motoru.
8. Při předání jsme majiteli předvedli rozdíl mezi chodem motoru na původní lištu a novou lištou, aby bylo jasné, proč se lišta měnila.
9. Chyba se při dalším provozu opět vyskytla, domluvili jsme se tedy na výměně ŘJ, kterou bylo potřeba vzhledem k jejich nedostatku (nemyslím tím nové, ale starší) sehnat.
10. Po sehnání jednotky a telefonickém kontaktu jsem se dozvěděl, že původní jednotka je již po opravě v ECU.DE, funguje a že tedy není co dalšího řešit. Motor po výměně lišty a svíček funguje taky a dokonce u něj klesla i spotřeba.
11. Další telefonický kontakt (po třech měsících od opravy) a popis vyskytujících se problémů se zhasínáním motoru. Následná reklamace lišty a svíček. Na původní lištu jednotka údajně funguje.
12. Pokud bude vadná lišta, která dle informací které jsem dostal, při chodu motoru odstaví ŘJ tak, že je třeba odpojit a zapojit baterii a pak zase ŘJ funguje, bude to zřejmě dělat i na jiném motoru.
13. S podobnou závadou jsem se už setkal, bylo to tedy na jiném typu motoru, ne tedy na Z18XE. Jednotka při výskytu závady ani nekomunikovala. Na vině byla tenkrát lišta TESLA.
14. Lištu tedy vyzkoušíme a uvidíme, případně přidáme nějaké další informace.
K výše uvedeným obrázkům a videu:
- je zřejmé, že se v prostoru svíček opět vyskytuje olej. Kdo ví, jak vypadá víko ventilů a hlava, tak je mu jasné, jak se olej dostává do prostoru svíček. Je to špatným těsněním mezi hlavou a víkem. Ve spalovacím motoru se olej běžně nevyskytuje, pokud ano, tak malé množství shoří a velké množství indikuje motor na vyhození. Myslet si, že olej přes svíčku „fouká“ nahoru je čirý nesmysl. Díky oleji se pak dělá na svíčkách tmavý pruh. Olejem taky degradují gumové návleky svíček na liště.
- prasklou keramiku jsem už viděl mnohokrát, nejčastěji se to stává při montáži nebo demontáži svíčky nesprávným nářadím. Nedá se ani vyloučit výrobní vada či poškození při manipulaci. Ale ani toto poškození by nemělo mít vliv na funkčnost, protože i na takto poškozenou svíčku člověk narazí při běžné servisní prohlídce, kde si na chod motoru nikdo nestěžuje.