Ahoj Astráci,
předně velké díky všem za rady
![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
-- jsem na půli cesty (žárovka je venku), takže se mohu podělit o zkušenosti (opětovná instalace už bude banalita).
Skutečně existují dva druhy topení instalovaných do našich Aster (svůj typ poznáte buď podle velikosti kabinového filtru nebo po deinstalaci odkládací přihrádky nad popelníkem, kde je k nalezení nálepka výrobce):
- výrobce BEHR (rozměr filtru cca 26x23 cm): zde by měly být přední knoflíky vytahovací (jak píše rp79) -- zde je výměna žárovky jednoduchá, po stažení knoflíku lze žárovku jednoduše vyměnit.
- výrobce DELPHI (rozměr filtru cca 30x20 cm): zde přední knoflíky vytahovací nejsou, pomoci si musíme jinak (ale nezoufejte, viz dále).
Pokud máte DELPHI jako já, skutečně
není zapotřebí rozebrat půlku středového panelu. Výměnu můžete relativně pohodlně provést i skrze demontovaný kastlík spolujezdce -- proto je vhodné spojit výměnu žárovek s výměnou kabinového filtru, kdy ten kastlík musíte demontovat tak jako tak.
Postup:
- Demontáž kastlíku spolujezdce -- 6 snadno nalezitelných torx šroubků (3 nahoře, 3 dole), celý proces je velmi jednoduchý (nejprve uvolníme spodní šroubky při zavřeném kastlíku, poté horní při otevřeném kastlíku).
- Doporučuji také demontovat odkládací přihrádku nad popelníkem (po odstranění spodní gumy dvě plastové pacičky vespod a dvě nahoře přihrádky) -- když už jednu ruku vpravíte do útrob Astry skrze demontovaný kastlík spolujezdce (odkud se blbě vytahuje), hodí se tato díra pro podávání nářadí, žárovky či snazšího nalezení její pozice. Avšak nezbytně nutná tato demontáž není.
- Příprava "vychytávky" pro demontáž žárovky -- instalovaná žárovka je do panelu bohužel lehce zapuštěná, takže ji nelze uchopit rukou (viz fotografie zadní části panelu topení); má čtvercovou postupně se rozšiřující patici (viz fotografie) o hraně 7,5mm u kraje patice a 8mm dále (hlouběji). Proto jsem si vyrobil jednoduché nářadí (viz fotografie) -- zde můžete uplatnit vlastní fantazii, mě napadlo následující:
- vezměte plastovou špici na vytlačovací tuby silikonu či jiných tmelů, ze které odřežte její špičku (odhadem cca 2-3 cm)
- následně si najděte nějaký kousek kovu čtvercového, postupně se rozšiřujícího průměru. Ideálním kandídátem jsou zde starší pilníky, jejichž rukojeť má přesně onen čtvercový, postupně se rozšiřující profil.
- za mírného nahřívání (teplá voda, horkovzdušná pistole, ...) postupně nasouvejte plastovou špici na tento kovový profil tak dlouho, až se vám podaří vyrobit čtvercový tvar o hraně dle patice žárovky (cca 7.5 mm)
- Uvolnění žárovky pro demontáž -- pokud demontujete žárovku u voliče směru výdechu vzduchu (můj případ), doporučuji otočit knoflík do pozice ofuku okna. Tím se posunou zadní páčky mechanismu voliče do polohy, ve které uvolní žárovku pro demontáž. V případě žárovky u voliče teploty vzduchu je dle obrázku více místa, tam by dostupný prostor neměl být na pozici voliče závislý (ale nezkoušel jsem, třeba je to jinak -- můžete si to snadno zjistit).
- Vlastní demontáž žárovky -- pravou ruku prostrčte skrze kastlík spolujezdce do útrob středového panelu, levou rukou si skrze přihrádku nad popelníkem podejte tuto vychytávku a oběma "našmátrejte" pozici žárovky. Nasuňte vychytávku a žárovkou lehce pootočte podobně jako při uvolňování šroubu (tj. proti směru hodinových ručiček). Žárovka se uvolní, v ideálním případě vám zůstane zaklíněná ve vychytávce, takže vám neupadne a nebudete ji muset lovit v útrobách středového panelu.
- Zakřičte si "JSEM DOBRÝ/DOBREJ!", což vám spraví náladu v případě, kdy vše nešlo podle představ.
- Nainstalujte novou žárovku a vše zkompletujte. Já ji musím teprve koupit -- jedná se o žárovku výrobce OSRAM 12V 1.2W s paticí BX8.5d (někde píšou jen B8.5d).
Tím je vše hotovo.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Není to tak složité jak to vypadá, po přípravě oné vychytávky je to práce na 5-10 minut. Dostupného prostoru se netřeba obávat -- ruce nemám zrovna malé a přesto jsem je dokázal relativně pohodlně prostrčit a mít v útrobách i dostatečný manipulační prostor.
Tak ať nám naše Astry ještě dlouho a spolehlivě slouží (já na tu svou nedám dopustit). A ještě jednou díky všem za dílčí rady, ze kterých jsem seskládal výše popsaný postup. Snad to někomu dalšímu pomůže...
Tom.