Ahoj,
ve vláknu se tu malinko míchají 2 řešení - tedy dvě jsou pouze pro rádia
Sony/Pioneer:
- (konkrétně u Opelu) je tu možnost vyhodit původní desku ve volantu a nahradit ji jinou s rezistory, které odpovídají standardu, který používá Sony/Pioneer. Získáte tím základních 6 funkcí, které si sami zvolíte. Asi je to trošku "drbačka", ale zase za opravdu málo peněz. Standard je Sony, kdy se na vstup DO připínají tlačítky různé hodnoty odporů:
Kód: Vybrat vše
0.0k OFF
2.2k SRC
4.4k MUTE
6.6k LIST
8.8k RIGHT >>
12.1k LEFT <<
16.8k VOL+
23.6k VOL-
33.6k SEL
48.4k MODE
Tohle je sada příkazů pro Sony/Pioneer, které lze implementovat pouhou výměnou odporů ve volantu (Pioneer ovšem některé vůbec nepodporuje jako OFF a LIST, co si pamatuji).
Nad rámec těchto základních příkazů existují funkce rádia |<< a >>| , které se realizují tak, že na vstupu DO (3.5mm Jack) je na třetím pinu (na mezikruží) ještě jeden "vstup" do rádia. Ten se současně připíná k zemi - např. na "čepičce" Jacku se připojí 8.8k (resp. 12.1k) a mezikruží pak přímo k zemi. Tím rádio pozná |<< a >>| (SKIP) místo << a >> (FF, FB). Tohle tedy tou levnější variantou neuděláte.
---
Alternativní možností je
"chytrý" převodník, co vyrábím (
http://pavel.lajsner.sweb.cz/swc/ - za cca. 600Kč), ten navíc podporuje i
rádia s "digitálním" vstupem (JVC, Blaupunkt, Panasonic, Alpine, Kenwood, nyní už i
Clarion). U digitálu je nutno stávající volant "dekódovat" a vygenerovat už sekvence digitálních pulsů. Vyměnit desku už nepomůže (není to třeba), mírná dávka inteligence v podobě mikroprocesoru je nutná.
Co se týká
Sony/Pioneer, tak i tento "chytrý" převodník tahle rádia plně podporuje (a to
včetně funkcí |<< a >>|).
A to není vše:
pokud se budete ptát, jak tolik funkcí implementovat na pouhých 6 tlačítek, tak vězte, že to jde celkem jednoduše a převodník je podporuje použitím počítačové technologie dvojkliku, jako na myši. Takto tedy lze namapovat dvě funkce na jedno tlačítko. Praktický význam to má především u funkce "nahoru" a "dolů", kde typicky dávám na jednoklik tyhle: << a >>, na dvojklik pak tyto: |<< a >>|. Podobně lze na to kolečko dát MUTE a na dvojklik pak např. OFF. Uživatelé si tohle velmi chválí; myslím, že největší využití je v případě rádií s MP3, kde pomocí |<< a >>| skáčete po albech, pomocí << a >> po písničkách. Obdobně při ladění rádia (předvolby vs. postupné ladění).
Tolik trošku reklamy.
---
Poslední variantou je použít některé z
komerčních řešení. Převodník buď pro většinu aut dodává sám
výrobce rádia (tuším BP, Clarion, Alpine), v cenách, které se často blíží ceně low-end modelů rádií. Případně existují
nezávislé firmy (Connects2, InCarTec, atd.), které dodávají převodníky mezi různá rádia a auta. Cenově to tuším vychází od 1500Kč výše.
Kromě ceny je tato varianta mírně problematická i tím, že ne vždy lze nalézt převodník kompatibilní jak s rádiem, tak s volantem. U Opelu to asi nebude takový problém, tu za 10 let volant nezměnili, u PSA byli ale inženýři velmi produktivní a t.č. počítám (a podporuji) asi 11 volantů a páček u aut mezi roky 1990 a 2002 z koncernu PSA.
Tak si vyberte...
Pavel
.::. XC70 T6 2014 .::. S80 V8 2007 .::. Mazda MX-5 1.8 2002 .::.
VolvoCesky.cz na Valašsku, tuning, jazyky, konfigurace Volv, opravy Volvo elektroniky