Příspěvek
od Milouš » 03 říj 2008, 14:49
Pokuste se podívat na EGR jinýma očima. Mám Astru 1.6 16V Z16XE, 2 lambda sondy. Ten EGR má 5 pinů. Krajní piny jsou vinutí solenoidu. Odpor solenoidu má být údajně 10ohmů, ten můj má 6.4ohmů. Prostřední tři by měly být krajní kontakty a jezdec lineárního potenciometru, který má hlídat skutečnou polohu jehly s požadovanou polohou. To je ten důvod, že se může zaslepit jen funkční EGR, ne poškozený, jinak ŘJ pozná, že se jehla nehýbe právě podle toho potenciometru. Někde jsem četl, že tolerance mezi požadovanou a skutečnou polohou je 5%. To se mi moc nezdá. Ten můj EGR byl úplně KO, ani se nehnul a kontrolka emisí (diagnostika pak nahlásila chybu EGR) začala svítit až nedávno. Docela mi trvalo, než jsem tu jehlu uvolnil. Předpokládám, že před tím, než se úplně jehla zadřela, tak se pohybovala skokově, určitě ne hladce spojitě, a určitě ne do tolerance 5%. Teď, když jsem to rozchodil, tak reaguje následovně: Do 4V se ani nehne, pak jezdí spojitě, nad 8V je plně otevřen. Teď se zamyslete, co tady vlastně píšu. No, že by se ten celej krám dal nahradit poměrně jednoduchou elektronikou. Představoval bych si to takhle: Obyčejný odporový dělič, zkrátka dva odpory v sérii, jeden konec na kostře, druhý konec na napájení solenoidu, prostředek tam, kde měl být jezdec potenciometru. Ten potenciometr má být napájen 5V. Pokud jezdec mění polohu, mění se vnitřní odpor takového zdroje napětí. Z toho plyne, že jedinou zpětnou vazbou pro ŘJ je napětí na tomto pinu a to má být v rozsahu 0-5V, možná se musí zúžit, třeba se nesmí jezdec dostat do krajních poloh nebo je před nebo za potenciometrem další odpor, to by se muselo změřit. Už jsem se o to pokoušel, ale výsledek není jasný, protože jsem zatím měřil odpor mezi piny a součet odporů od jezdce vlevo a vpravo nehrál s celkovým odporem potenciometru, možná je to tím, že k jezdci je přiřazen další odpor nebo byl někde přechoďák. Dále by se muselo zabezpečit, aby se na děliči měnilo napětí jen v rozsahu napětí na solenoidu od 4 do 8V. To se dá zajistit např. Zenerovkama.
Mám další nezodpovězený otázky:
Neví někdo, jakým způsobem ŘJ ovládá solenoid? Jestli řídí napětím nebo proudem, výkonovým tranzistorem nebo pulzně změnou střídy (to se dá zase vyřešit kondenzátorem)?
Neví někdo, jaký má být odpor toho potenciometru a vůbec nějaký bližší info k tomu EGR?
Co by se asi stalo, kdyby se EGR vypojil úplně? Přejde motor do stavu nouze nebo bude jen svítit kontrolka emisí? Jestli to druhé, tak nač tam vůbec EGR vracet? Prostě záslepka a konec, konektor prázdný.
Nemá někdo mrtvý EGR, že mi ho poslal a já bych ho rozebral a napsal bych tu výsledek?