N: Oprava startéru Z18XE – výměna uhlíků
Napsal: 26 zář 2012, 21:52
Nebudu chodit kolem horké kaše a popisovat závady prostě tady je návod na demontáž startéru + výměnu uhlíků
Nářadí:
Rozebrání startéru + jeho oprava
Šroubovák křížový, ořech 8, kombinačky, pájka, cín s kalafunou, vazelína (žlutá), olej ve sprji + ředidlo, štětec – pro očištění vnitřku, 4x Uhlíky startéru 12V 10x25x15mm (cca 300kč) kod BSX155/4, rozbrušovačka.
http://www.startery-alternatory.cz/uhli ... s/d-71356/
(Ostatní díly viz web http://www.startery-alternatory.cz)
Demontáž startéru:
Ořech 10, 11, 13, – nutno ořech zvětšený né obyčejný!, ráčka, prodloužení ráčny,
Demontáž:
Odpojit baterii!!!!!!!!! (10 očko nebo ořech) nebo 13 dle typu
Zvednout auto: Z nouze jsem s ním vyjel na dvě pneu s disky - to nechám na Vás jak si poradíte jáma je ideální.
Před demontáží startéru jsem oddělal výfuk (3x matice 13 ořech) na katu
oddělal lambda sondu ze zástrčky a trubku od výfuku dal stranou.
Poté oddělat železný držák sacího potrubí – dole je přidělán k bloku hvězdicovým šroubem (11 ořech bez problémů povolí) nahoře poté 13 ořech. A Máme jakš takš přístup ke startéru.
Nyní oddělat kabely s cívky startéru velký silný + (13 ořech), Malý kabel + od ovládání cívky 10 ořech.
Startér drží na bloku motoru 2x šroub které jsou spolu v přímce.
Dole na těle startéru vyšroubovat šroub (13 ořech) a nyní problémový šroub schovaný za tělem startéru u bloku motoru nahoře – to je opravdu imbecilní místo hodné gymnastického výkonu vaší ruky (předem upozorňuji, že kdo máte levý ruky nebo tlustý a malé prsty máte opravdu bytelnej problém!) No šroub vypadá takhle:
Nejprve odšroubovat matku která drží kostřící kabel od baterie a poté musíte použít onen zvětšený ořech č.13 a povolit ho (viz horní fotka s tím šroubem – je tam i ten ořech č.13 – tedy pokud se na něj trefíte že…
A startér je venku.
Rozebereme startér:
13 ořechem povolit matici na těle cívky a oddělat + drát co vede přes gumovou průchodu do startéru.
Ořechem č.8 povolit 2x dlouhý šroub na bocích a vysunout je. Tím můžeme rozdělat startér (nic nikde nevystřelí) Poté povolit 2x šroubek držící kryt ložiska a těla s uhlíky Jelikož nepředpokládám, že ty dva malé šroubky nepůjdou povolit (drží kryt ložiska + tělo s uhlíky) použil jsem rozbušku a ubrousil je a povolil poté plochým šroubovákem…
Po oddělání krytu oddělat pojistku z rotoru startéru
a tím můžeme z rotoru oddělat plechové víčko startéru a poté i plechový díl s uhlíky – pozor na vystřelení 4 pružin co drží uhlíky!! Neztratit!!!!
Nyní lze startér rozdělat na víčko startéru s měděným ložiskem, plechový díl s uhlíky, a díl s cívkou, planetovým soukolím a výsuvným pastorkem.
Vše vevnitř důkladně očistit – způsob nechám na Vás.
Nové uhlíky napájet pájkou a cínem místo stávajících
Poznej jeden rozdíl..
Uploaded with ImageShack.us
Montáž v opačném pořadí. Vše promazat vazelínou hlavně měděná ložiska (jsou celkem 3 (1 v plechovém víčku,1 za planetovým soukolím a 1 na protějším konci startéru) a vnitřky dát dohromady umělohmotnou část s planetovým soukolím (rovnou stranou směrem nahoru k cívce, stator (tělo s magnety) vše do sebe zapadá dle výřezů v dílech.
Teď přijde oříšek v podobě nasunutí dílu s uhlíky.
Já postupoval takto: Nasunout na rotor díl s uhlíky, které jsem zasunul do držáků bez pružin, přišroubovat ke krytu startéru díl s uhlíky s krytem ložiska (nezapomenout promazat vazelínou + pojistku na osičku!. Držáky uhlíků zezadu rozdělat výstupky co drží pružinky a po nasunutí rotoru postupně zasunul pružinky na místo + zahnul kombinačkami držáčky, co je drží na místě. Pak zasunout celý rotor do těla startéru a sešroubovat. Přidělat na el.magnet drát s gumové průchodky a hotovo!
Montáž je v opačném pořadí jako demontáž.
PS: Startér má po takové opravě o dobře 1/3 menší odběr proudu a jeho chod je naprosto o něčem jiném!
Hodně štěstí.
Cena v servise cca 1500 - 2000kč Vaše cena cca 3h práce a 300kč za uhlíky (pokud budou KO jen ony že)
Je to takový "sparťanský" návod ale aspoň něco aby jste věděli co Vás případně čeká a jak to přibližně vypadá. Bohužel jsem o pár fotek přišel tak zde není vše
Nářadí:
Rozebrání startéru + jeho oprava
Šroubovák křížový, ořech 8, kombinačky, pájka, cín s kalafunou, vazelína (žlutá), olej ve sprji + ředidlo, štětec – pro očištění vnitřku, 4x Uhlíky startéru 12V 10x25x15mm (cca 300kč) kod BSX155/4, rozbrušovačka.
http://www.startery-alternatory.cz/uhli ... s/d-71356/
(Ostatní díly viz web http://www.startery-alternatory.cz)
Demontáž startéru:
Ořech 10, 11, 13, – nutno ořech zvětšený né obyčejný!, ráčka, prodloužení ráčny,
Demontáž:
Odpojit baterii!!!!!!!!! (10 očko nebo ořech) nebo 13 dle typu
Zvednout auto: Z nouze jsem s ním vyjel na dvě pneu s disky - to nechám na Vás jak si poradíte jáma je ideální.
Před demontáží startéru jsem oddělal výfuk (3x matice 13 ořech) na katu
oddělal lambda sondu ze zástrčky a trubku od výfuku dal stranou.
Poté oddělat železný držák sacího potrubí – dole je přidělán k bloku hvězdicovým šroubem (11 ořech bez problémů povolí) nahoře poté 13 ořech. A Máme jakš takš přístup ke startéru.
Nyní oddělat kabely s cívky startéru velký silný + (13 ořech), Malý kabel + od ovládání cívky 10 ořech.
Startér drží na bloku motoru 2x šroub které jsou spolu v přímce.
Dole na těle startéru vyšroubovat šroub (13 ořech) a nyní problémový šroub schovaný za tělem startéru u bloku motoru nahoře – to je opravdu imbecilní místo hodné gymnastického výkonu vaší ruky (předem upozorňuji, že kdo máte levý ruky nebo tlustý a malé prsty máte opravdu bytelnej problém!) No šroub vypadá takhle:
Nejprve odšroubovat matku která drží kostřící kabel od baterie a poté musíte použít onen zvětšený ořech č.13 a povolit ho (viz horní fotka s tím šroubem – je tam i ten ořech č.13 – tedy pokud se na něj trefíte že…
A startér je venku.
Rozebereme startér:
13 ořechem povolit matici na těle cívky a oddělat + drát co vede přes gumovou průchodu do startéru.
Ořechem č.8 povolit 2x dlouhý šroub na bocích a vysunout je. Tím můžeme rozdělat startér (nic nikde nevystřelí) Poté povolit 2x šroubek držící kryt ložiska a těla s uhlíky Jelikož nepředpokládám, že ty dva malé šroubky nepůjdou povolit (drží kryt ložiska + tělo s uhlíky) použil jsem rozbušku a ubrousil je a povolil poté plochým šroubovákem…
Po oddělání krytu oddělat pojistku z rotoru startéru
a tím můžeme z rotoru oddělat plechové víčko startéru a poté i plechový díl s uhlíky – pozor na vystřelení 4 pružin co drží uhlíky!! Neztratit!!!!
Nyní lze startér rozdělat na víčko startéru s měděným ložiskem, plechový díl s uhlíky, a díl s cívkou, planetovým soukolím a výsuvným pastorkem.
Vše vevnitř důkladně očistit – způsob nechám na Vás.
Nové uhlíky napájet pájkou a cínem místo stávajících
Poznej jeden rozdíl..
Uploaded with ImageShack.us
Montáž v opačném pořadí. Vše promazat vazelínou hlavně měděná ložiska (jsou celkem 3 (1 v plechovém víčku,1 za planetovým soukolím a 1 na protějším konci startéru) a vnitřky dát dohromady umělohmotnou část s planetovým soukolím (rovnou stranou směrem nahoru k cívce, stator (tělo s magnety) vše do sebe zapadá dle výřezů v dílech.
Teď přijde oříšek v podobě nasunutí dílu s uhlíky.
Já postupoval takto: Nasunout na rotor díl s uhlíky, které jsem zasunul do držáků bez pružin, přišroubovat ke krytu startéru díl s uhlíky s krytem ložiska (nezapomenout promazat vazelínou + pojistku na osičku!. Držáky uhlíků zezadu rozdělat výstupky co drží pružinky a po nasunutí rotoru postupně zasunul pružinky na místo + zahnul kombinačkami držáčky, co je drží na místě. Pak zasunout celý rotor do těla startéru a sešroubovat. Přidělat na el.magnet drát s gumové průchodky a hotovo!
Montáž je v opačném pořadí jako demontáž.
PS: Startér má po takové opravě o dobře 1/3 menší odběr proudu a jeho chod je naprosto o něčem jiném!
Hodně štěstí.
Cena v servise cca 1500 - 2000kč Vaše cena cca 3h práce a 300kč za uhlíky (pokud budou KO jen ony že)
Je to takový "sparťanský" návod ale aspoň něco aby jste věděli co Vás případně čeká a jak to přibližně vypadá. Bohužel jsem o pár fotek přišel tak zde není vše