Zaslepení EGR ventilu
Re: Zaslepení EGR ventilu
bude stačit plech o tlušťce 1mm, nehrozí propálení? V nerezu jsem silnější doma nenašel.
- Reklama
Re: Zaslepení EGR ventilu
...tak nevím jakej tam mám já...asi 1-2 mm,ale řekl bych že bude stačit
...já jsem to ještě otěsnil spešl silikonem na vysoké teploty.
...já jsem to ještě otěsnil spešl silikonem na vysoké teploty.
OPEL ASTRA G Caravan 1.8, X18XE1, r.v.2000, edice 100 - moje modrý letadlo ... ! JE NA PRODEJ !
(více v sekci AUTA - prodej)
Diagnostika TECH2, AB-COM - Táborsko
(více v sekci AUTA - prodej)
Diagnostika TECH2, AB-COM - Táborsko
Re: Zaslepení EGR ventilu
Bude stačiť. Ja som dal origo tesnenie a naňho záslepku.
Re: Zaslepení EGR ventilu
Mozno budem mat blbu otazku ale preco sa nemoze urobit zaslepka bez otvoru nech to nezenie ten karbon do ventilu? Lebo aky ma zmysel ze zaslepim otvor pre ihlu ked mi ten karbon bude hnat do ventilu a aj tak sa zasere...
1.6 16V 74KW HB 5dv.
Re: Zaslepení EGR ventilu
Ale záslepka sa robí bez otvoru, tak aby sa tam ten bordel nedostal. Asi si niečo zle pochopil. Alebo ja
Re: Zaslepení EGR ventilu
no praveze som tu videl obrazok kde bla jedna diera, preto sa pytam. A inac tebe na tvojej X18X nesvieti kontrolka po zaslepeni? ja sa to tiez chystam robit tak som zvedavy ci to nebude marna snaha..
1.6 16V 74KW HB 5dv.
Re: Zaslepení EGR ventilu
Ja som si kúpil tesnenia medzi AGR a kolienko aj medzi kolienko a blok motora a podla toho som vyrobil záslepku (keďže u mojho motora sa ihla vysúva von do kolienka). Po zaslepení mi kontrolka nikdy nezasvietila. (jazdím tak vyše roka a cez 20tis km). Pozri sem: http://astra-g.cz/forum/viewtopic.php?f ... ti+nesviti
Re: Zaslepení EGR ventilu
TAk na mé X1.8XE jsem včera zaslepil mezi blokem a kolenem EGR-ventilu a pohoda,kontrolka nesvítí a mám dobrej pocit, že nezasírám sání.Dal jsem tam zpět to těsnění které jsem zde dříve vyfotil+záslepku,která je jak to těsnění,ale bez těch dvou velkých děr.Nechám to tam pár stovek km a pak to rozeberu a omrknu stav(vydržel-li plech o tloušťce1mm) a pokud bude vše ok, omáznu spešl silikonem a namontuju na stálo.
Re: Zaslepení EGR ventilu
Tak i má částečně drastická a stresující anabáze zaslepení EGR ventilu na X16XEL r.v.98:
Komentáře a smajlíky s koulejícíma očima nejsou potřeba, jsem si vědom že chyba byla zřejmě zcela na mé straně. Proto to sem dávám spíš jako varování aby se nenašel podobný de.il jako já.
Nejdříve jsem si tady samozřejmě přečetl všechno, snad i 3x. V pátek jsem v Oplu koupil těsnění pod EGR ventil (plechová potvora za 49,-Kč) s tím, že ho obkreslím a nechám si podle něho vyrobit záslepku. Mezitím jsem na netu (http://www.tuningforum.cz , http://www.motor-talk.de/blogs/-tbmod , forum.opel-tigra-cz.com , http://www.vauxhallownersnetwork.co.uk aj.) zjistil že se dá objednat (třeba u Zralého, potvrdili mi to telefonicky) origo záslepka (EPC kód 58 51 970) - viz foto:
http://www.q3.cz/images/640_EGR_z_slepka.jpg
http://www.q3.cz/images/457_EGR_z_slepka_podle_EPC.jpg
a že by na X16XEL měla pasovat i záslepka z X16SZR:
http://www.q3.cz/images/480_EGR_z_slepka_X16SZR_tn.jpg
Kódy záslepek pro různé motory se dají dočíst i na http://www.motor-talk.de/blogs/-tbmod
Cena záslepky u Zralýho cca 230,-Kč, na objednávku.
Po práci jedu ke kámošovi na dílnu (vzdálenost cca 7km, většinou po jižní spojce, žádné závodění).
Asi po hodině jsem se rozhodl že odmontuju EGR a podívám se jak to vypadá pod ním, jestli je to skutečně za.raný/zakarbonovaný a tedy jestli má cenu to zaslepovat. A samozřejmě jsem si to chtěl vyzkoušet - vždyť jaképak copak, kdyby byl problém, tak přece houknu na kámoše a ten poradí říkal jsem si..
Torx + ráčna no problem, akorát na EGR překážela jedna hadice, takže jsem odstřihl plastový držák (klasická stahovačka) s trnem, který ji přichycoval na kovovém držáku s okem a ten držák lehce vyhnul nahoru aby nepřekážel.
Foto držáku a hadice:
http://www.q3.cz/images/936_IMAG0329.jpg
Podotýkám že motor byl vlažný, nikoliv rozpálený.
Šrouby EGR držely docela fest. Nerval jsem za to, netrhal, prostě postupně zvyšoval sílu až povolily. EGR už byl odpojený, takže vyndat jej nebyl problém. Následně jsem viděl toto:
http://www.q3.cz/images/924_IMAG0327.jpg
http://www.q3.cz/images/231_IMAG0328.jpg
Takže humus. Růžky hadru namočeným do čističe brzd jsem otřel část usazenin s tím, že až se to bude zaslepovat zavolám k tomu povolanější osoby ať to vyčistí líp. Nemám pocit že by usazeniny napadaly dovnitř, držely fest a podle mě zůstaly na hadru (resp. tak jak byly, spíš jsem to jen otřel, viz závěrečná fota "PO").
To samé s ventilem:
http://www.q3.cz/images/415_IMAG0322.jpg
http://www.q3.cz/images/456_IMAG0324.jpg
Taky jen tak lehce pročistit. Když jsem s ním pak zkusil zakmitat tak krásně cvakal, ta chodící část teda nikde nedřela.
Takhle vypadalo pro srovnání původní a nové těsnění:
http://www.q3.cz/images/939_IMAG0325.jpg
Po lehkém očištění původního těsnění:
http://www.q3.cz/images/435_IMAG0326.jpg
A pak se to všechno po.ralo.. Resp. jsem to samozřejmě po.ral já, samo se nic nepo.ere.
Koukám na to těsnění a říkám si - vždyť by stačilo zaslepit jen tu větší díru, malá ať si zůstane, ventil bude chodit a pohoda. Takže na těsnění jsem překryl plíškem stejné tloušťky (z plechovky) ten větší otvor, přichytil malými kousky lepící pásky (jen aby se mi to nehnulo než to nandán zpět) a vše zkompletoval. Ničím jsem to nepatlal, bral jsem to jen jako zkoušku. Opět trvám na tom že jsem to při šroubování nerval silou.
Po nastartování - samozřejmě bez plynu - hlasité bzučení jako kdyby v motoru nebyl olej a otáčky kolem 3000. Hned jsem ho vypnul. Myslel jsem že jsem to málo utáhl a že to podfukuje. Z obavy abych něco nepo.ral (což už se ale bohužel stalo jak jsem posléze zjistil) jsem si řekl že na to dlabu a že to vrátím do původního stavu. Chci odšroubovat první šroub a koukám že EGR je nějaký volný. Přemýšlím, jestli jsem jej na té straně nezapomněl přitáhnout. Nezapomněl. Akorát se ulomila ta část se závitem ve které měl šroub držet:
http://www.q3.cz/images/707_IMAG0330.jpg
http://www.q3.cz/images/476_IMAG0332.jpg
Ten plíšek, kterým jsem zaslepil tu větší díru tam samozřejmě zůstal, nevtáhlo ho to.
Takže došlo na houkání na kámoše. Od "Tak se asi jede vařit" (je to prý nějaká slitina hliníku nebo čeho) přes studování jestli to, kde je to ulomený, je součástí příruby nebo bloku, přes všechny hadice a sání tam vidět není, došlo na můj chytrý dotaz jestli by to nešlo natrdo zaslepit když to vlastně i byl původní záměr - a přišla na řadu výroba záslepky, vrtačka, závitník a červený tmel na výfuky. Použil se stávající závit na 8ku a vyrobily se další 3 závity na šrouby 6ky (foto dodám).
Po nastartování (bez plynu) otáčky 3000, hned dolů a motor zdechl. To samé 3x. Pak jsem udržoval otáčky dokud se motor nechytil a nedržel stabilně 800-900. Logicky - byl zavzdušněný, mj. i proto, že jsem s autem musel sjet asi 15m do garáže (zvuk jak 550 AMG, otáčky 3000 na volnoběh a spotřeba na dvojku bez plynu podle PP 40/100).
Zatím jsem s tím ujel asi 30km a v pohodě a snad to tak i zůstane. EGR je prozatím v kufru.
Závěry si netroufám dělat, určitě spousta z vás zkušenějších a šikovnějších mi napíšete co jsem to za deb.la a čím se to vlastně stalo (zřejmě ta přidaná záslepka, byť ani ne 1mm, po přitažení způsobila to prasknutí úchytu nebo jsem to skutečně přitáhl moc nebo už to bylo naprasklý z minulý výměny EGR).
Dávám to sem proto,
1. aby se podobné lamy jako jsem já takovýmto operacím vyhnuly
2. že jsem živý důkaz toho, že (většinou) i prů.er se dá napravit, takže nevěšet hlavu.
Tak to je vše a teď ty kameny do mé hlavy
Komentáře a smajlíky s koulejícíma očima nejsou potřeba, jsem si vědom že chyba byla zřejmě zcela na mé straně. Proto to sem dávám spíš jako varování aby se nenašel podobný de.il jako já.
Nejdříve jsem si tady samozřejmě přečetl všechno, snad i 3x. V pátek jsem v Oplu koupil těsnění pod EGR ventil (plechová potvora za 49,-Kč) s tím, že ho obkreslím a nechám si podle něho vyrobit záslepku. Mezitím jsem na netu (http://www.tuningforum.cz , http://www.motor-talk.de/blogs/-tbmod , forum.opel-tigra-cz.com , http://www.vauxhallownersnetwork.co.uk aj.) zjistil že se dá objednat (třeba u Zralého, potvrdili mi to telefonicky) origo záslepka (EPC kód 58 51 970) - viz foto:
http://www.q3.cz/images/640_EGR_z_slepka.jpg
http://www.q3.cz/images/457_EGR_z_slepka_podle_EPC.jpg
a že by na X16XEL měla pasovat i záslepka z X16SZR:
http://www.q3.cz/images/480_EGR_z_slepka_X16SZR_tn.jpg
Kódy záslepek pro různé motory se dají dočíst i na http://www.motor-talk.de/blogs/-tbmod
Cena záslepky u Zralýho cca 230,-Kč, na objednávku.
Po práci jedu ke kámošovi na dílnu (vzdálenost cca 7km, většinou po jižní spojce, žádné závodění).
Asi po hodině jsem se rozhodl že odmontuju EGR a podívám se jak to vypadá pod ním, jestli je to skutečně za.raný/zakarbonovaný a tedy jestli má cenu to zaslepovat. A samozřejmě jsem si to chtěl vyzkoušet - vždyť jaképak copak, kdyby byl problém, tak přece houknu na kámoše a ten poradí říkal jsem si..
Torx + ráčna no problem, akorát na EGR překážela jedna hadice, takže jsem odstřihl plastový držák (klasická stahovačka) s trnem, který ji přichycoval na kovovém držáku s okem a ten držák lehce vyhnul nahoru aby nepřekážel.
Foto držáku a hadice:
http://www.q3.cz/images/936_IMAG0329.jpg
Podotýkám že motor byl vlažný, nikoliv rozpálený.
Šrouby EGR držely docela fest. Nerval jsem za to, netrhal, prostě postupně zvyšoval sílu až povolily. EGR už byl odpojený, takže vyndat jej nebyl problém. Následně jsem viděl toto:
http://www.q3.cz/images/924_IMAG0327.jpg
http://www.q3.cz/images/231_IMAG0328.jpg
Takže humus. Růžky hadru namočeným do čističe brzd jsem otřel část usazenin s tím, že až se to bude zaslepovat zavolám k tomu povolanější osoby ať to vyčistí líp. Nemám pocit že by usazeniny napadaly dovnitř, držely fest a podle mě zůstaly na hadru (resp. tak jak byly, spíš jsem to jen otřel, viz závěrečná fota "PO").
To samé s ventilem:
http://www.q3.cz/images/415_IMAG0322.jpg
http://www.q3.cz/images/456_IMAG0324.jpg
Taky jen tak lehce pročistit. Když jsem s ním pak zkusil zakmitat tak krásně cvakal, ta chodící část teda nikde nedřela.
Takhle vypadalo pro srovnání původní a nové těsnění:
http://www.q3.cz/images/939_IMAG0325.jpg
Po lehkém očištění původního těsnění:
http://www.q3.cz/images/435_IMAG0326.jpg
A pak se to všechno po.ralo.. Resp. jsem to samozřejmě po.ral já, samo se nic nepo.ere.
Koukám na to těsnění a říkám si - vždyť by stačilo zaslepit jen tu větší díru, malá ať si zůstane, ventil bude chodit a pohoda. Takže na těsnění jsem překryl plíškem stejné tloušťky (z plechovky) ten větší otvor, přichytil malými kousky lepící pásky (jen aby se mi to nehnulo než to nandán zpět) a vše zkompletoval. Ničím jsem to nepatlal, bral jsem to jen jako zkoušku. Opět trvám na tom že jsem to při šroubování nerval silou.
Po nastartování - samozřejmě bez plynu - hlasité bzučení jako kdyby v motoru nebyl olej a otáčky kolem 3000. Hned jsem ho vypnul. Myslel jsem že jsem to málo utáhl a že to podfukuje. Z obavy abych něco nepo.ral (což už se ale bohužel stalo jak jsem posléze zjistil) jsem si řekl že na to dlabu a že to vrátím do původního stavu. Chci odšroubovat první šroub a koukám že EGR je nějaký volný. Přemýšlím, jestli jsem jej na té straně nezapomněl přitáhnout. Nezapomněl. Akorát se ulomila ta část se závitem ve které měl šroub držet:
http://www.q3.cz/images/707_IMAG0330.jpg
http://www.q3.cz/images/476_IMAG0332.jpg
Ten plíšek, kterým jsem zaslepil tu větší díru tam samozřejmě zůstal, nevtáhlo ho to.
Takže došlo na houkání na kámoše. Od "Tak se asi jede vařit" (je to prý nějaká slitina hliníku nebo čeho) přes studování jestli to, kde je to ulomený, je součástí příruby nebo bloku, přes všechny hadice a sání tam vidět není, došlo na můj chytrý dotaz jestli by to nešlo natrdo zaslepit když to vlastně i byl původní záměr - a přišla na řadu výroba záslepky, vrtačka, závitník a červený tmel na výfuky. Použil se stávající závit na 8ku a vyrobily se další 3 závity na šrouby 6ky (foto dodám).
Po nastartování (bez plynu) otáčky 3000, hned dolů a motor zdechl. To samé 3x. Pak jsem udržoval otáčky dokud se motor nechytil a nedržel stabilně 800-900. Logicky - byl zavzdušněný, mj. i proto, že jsem s autem musel sjet asi 15m do garáže (zvuk jak 550 AMG, otáčky 3000 na volnoběh a spotřeba na dvojku bez plynu podle PP 40/100).
Zatím jsem s tím ujel asi 30km a v pohodě a snad to tak i zůstane. EGR je prozatím v kufru.
Závěry si netroufám dělat, určitě spousta z vás zkušenějších a šikovnějších mi napíšete co jsem to za deb.la a čím se to vlastně stalo (zřejmě ta přidaná záslepka, byť ani ne 1mm, po přitažení způsobila to prasknutí úchytu nebo jsem to skutečně přitáhl moc nebo už to bylo naprasklý z minulý výměny EGR).
Dávám to sem proto,
1. aby se podobné lamy jako jsem já takovýmto operacím vyhnuly
2. že jsem živý důkaz toho, že (většinou) i prů.er se dá napravit, takže nevěšet hlavu.
Tak to je vše a teď ty kameny do mé hlavy
Re: Zaslepení EGR ventilu
No teda si ma dosť vyľakal. Ja som to robil nedávno (tiež X16XEL ale na Astra F). Ja som len vyčistil ventil a dal späť.
O ulomenej pätke som už niekde čítal. Skrutky boli ako privarené, keď som ventil dával dole a keď som ho tam montoval, tak som si presne na toto pomyslel a preto som sa dosť krotil aby sa mi to nestalo.
Inak ten tvoj popis je super , niekomu to určite pomôže.
S tou záslepkou jedno nechápem. Existuje originál diel ale tu sme o zaslepení diskutovali a že vraj činnosť EGR vyhodnocuje lambda a keď je zaslepený, tak tá potom zle funguje. Ani by som tomu neveril ale dosť ľudí tu píše, že po zaslepení majú problémy. Ja som to len vyčistil. Tá ihla (mne to skôr pripadá ako kolíček) bola prilepená karbónom v otvore. Po vyčistení je všetko OK už niekoľko tisíc km a až to príde, znova ho vyčístím.
O ulomenej pätke som už niekde čítal. Skrutky boli ako privarené, keď som ventil dával dole a keď som ho tam montoval, tak som si presne na toto pomyslel a preto som sa dosť krotil aby sa mi to nestalo.
Inak ten tvoj popis je super , niekomu to určite pomôže.
S tou záslepkou jedno nechápem. Existuje originál diel ale tu sme o zaslepení diskutovali a že vraj činnosť EGR vyhodnocuje lambda a keď je zaslepený, tak tá potom zle funguje. Ani by som tomu neveril ale dosť ľudí tu píše, že po zaslepení majú problémy. Ja som to len vyčistil. Tá ihla (mne to skôr pripadá ako kolíček) bola prilepená karbónom v otvore. Po vyčistení je všetko OK už niekoľko tisíc km a až to príde, znova ho vyčístím.
Opel Astra Classic II 1,4 16V Twinport (Z14XEP) 5dv.
Re: Zaslepení EGR ventilu
Tak o té ulomené patce jsem narozdíl od Tebe nikde nenarazil, bohužel, jinak bych se na to .....
Nejsem si jistý jestli činnost EGR vyhodnocuje lambda, spíš ŘJ (i když samozřejmě lambda jí může dát impulz ze zepředu (od EGR) nejdou hodnoty jako mají jít), to ale není podstatné.
Podstatné je že prostě u některých motorů svítit kontrolka bude vždy a u některých může/nemusí a u dalších prostě nebude svítit. U EGR s vysouvající se jehlou se to obcházelo ďolíkem v záslepce, ale tohle všechno víš, jen jsem to shrnul. Určitě se najdou lidi kteří po zaslepení subjektivně nebo i objektivně pocítili změnu k horšímu. Já najezdil skoro 1000km s JEN ODPOJENÝM EGR a bylo to lepší, proto jsem se vrhnul na to zaslepení. Bohužel (možná kvůli tomu nasátí vzduchu) je výsledek spíš horší, auto hůř táhne, větší prodlevy, cuká, vyšší spotřeba, prostě se tomu musí šlapat na krk, ale jde až do omezovače.. Musím na noc odpojit baterku, najezdit víc km a když to nepomůže tak na diagnostiku a pak se uvidí.
Ale pevně věřím že opět budu jezdit v pohodě a za 7,7/100
Nejsem si jistý jestli činnost EGR vyhodnocuje lambda, spíš ŘJ (i když samozřejmě lambda jí může dát impulz ze zepředu (od EGR) nejdou hodnoty jako mají jít), to ale není podstatné.
Podstatné je že prostě u některých motorů svítit kontrolka bude vždy a u některých může/nemusí a u dalších prostě nebude svítit. U EGR s vysouvající se jehlou se to obcházelo ďolíkem v záslepce, ale tohle všechno víš, jen jsem to shrnul. Určitě se najdou lidi kteří po zaslepení subjektivně nebo i objektivně pocítili změnu k horšímu. Já najezdil skoro 1000km s JEN ODPOJENÝM EGR a bylo to lepší, proto jsem se vrhnul na to zaslepení. Bohužel (možná kvůli tomu nasátí vzduchu) je výsledek spíš horší, auto hůř táhne, větší prodlevy, cuká, vyšší spotřeba, prostě se tomu musí šlapat na krk, ale jde až do omezovače.. Musím na noc odpojit baterku, najezdit víc km a když to nepomůže tak na diagnostiku a pak se uvidí.
Ale pevně věřím že opět budu jezdit v pohodě a za 7,7/100
Re: Zaslepení EGR ventilu
Tak jsem zpět z Lanškrouna a mé zaslepení vydrželo
Den předtím jsem vymazal ŘJ - na cca 10min odpojil baterku a po nastartování nechal pár minut běžet na volnoběh. Samozřejmě spotřeba děs, cca 9,5/100, ale to jsem ujel jen pár km. EGR je stále v kufru.
Před cestou jsem vymazal PP. Výsledek po návratu - ujeto celkem něco málo přes 400km, průměrná rychlost 93km (dálnice stabilně 140-150/h - na jednom kole byla rezerva, tak jsem to nechtěl moc honit, i když je to nejetá (ale starší) Michelin Energy Saver s indexy 88H, ale místo 195/65/15 je to 195/60/15) a průměrka 7,2
Mohlo to být nižší kdybych držel stabilně 120, ale spěchal jsem (na svatbu).
Den předtím jsem vymazal ŘJ - na cca 10min odpojil baterku a po nastartování nechal pár minut běžet na volnoběh. Samozřejmě spotřeba děs, cca 9,5/100, ale to jsem ujel jen pár km. EGR je stále v kufru.
Před cestou jsem vymazal PP. Výsledek po návratu - ujeto celkem něco málo přes 400km, průměrná rychlost 93km (dálnice stabilně 140-150/h - na jednom kole byla rezerva, tak jsem to nechtěl moc honit, i když je to nejetá (ale starší) Michelin Energy Saver s indexy 88H, ale místo 195/65/15 je to 195/60/15) a průměrka 7,2
Mohlo to být nižší kdybych držel stabilně 120, ale spěchal jsem (na svatbu).
Re: Zaslepení EGR ventilu
Pro ty, kterým se nechce kupovat nové těsnění (byť za 49,-Kč), protože podle mě to původní (protože je z plechu a ne z nějaké pryže) se dá použít znovu, jsem obkreslil to těsnění a změřil rozměry, takže kdo nemá dílnu/garáž a/nebo nemůže si to udělat rovnou na koleně nemusí nejdřív sundávat EGR, obkreslovat, nechat vytvářet a pak teprve nechávat montovat.
Omlouvám se za kvalitu, kopírka nescanuje nic moc, takže červená pastelka (co mě to jen napadlo ) nebyla moc vidět, tak jsem to hodil do inverze, ale snad to stačí.
Jinak od zaslepení ujeto cca 550km (z toho 150 krátké trasy po Praze a většinou v kolonách) a držím 7,5l/100km
Omlouvám se za kvalitu, kopírka nescanuje nic moc, takže červená pastelka (co mě to jen napadlo ) nebyla moc vidět, tak jsem to hodil do inverze, ale snad to stačí.
Jinak od zaslepení ujeto cca 550km (z toho 150 krátké trasy po Praze a většinou v kolonách) a držím 7,5l/100km
Re: Zaslepení EGR ventilu
Ja som vcera len tak zo spasu ze vyskusam odpojil EGR ventil od elektriky. Kontrolka samozrejme svieti ale auto sa mi zda kludnejsie a nedusi sa cv nizkych otackach. Na zaklade tohoto poznania idem spravit zaslepku a zaslepim to a mam v pazi. Auto ide dobre a uvidim ze ci aj spotreba klesne. Chod je plynulejsi.
1.6 16V 74KW HB 5dv.
Re: Zaslepení EGR ventilu
Co jsem tady četl, tak EGR můžeš po zaslepení znovu zapojit, jehla bude je jezdit, ale nic přes něj nepůjde.
Je otázka, co na to lambda.
Průměrku jsem měl i po 900km pod 8l/100km (občas jsem tomu šlapal na krk, tak se to z těch 7,7 trochu zvedlo), ale po startu je spotřeba - zejména na volnoběh - vyšší, takže možná něco odešlo když jsem s otevřeným motorem popojížděl (termostat ? lambda ? kat ?). Zdá se mi, že auto má trochu hlubší zvuk, snad to nejsou svody
Je otázka, co na to lambda.
Průměrku jsem měl i po 900km pod 8l/100km (občas jsem tomu šlapal na krk, tak se to z těch 7,7 trochu zvedlo), ale po startu je spotřeba - zejména na volnoběh - vyšší, takže možná něco odešlo když jsem s otevřeným motorem popojížděl (termostat ? lambda ? kat ?). Zdá se mi, že auto má trochu hlubší zvuk, snad to nejsou svody