Takže zde je slíbený návod (foto dodám zanedlouho)
Motor X16XEL Astra G, rv99
Celá výměna je rozdělena do několika základních kroků:
1) Demontáž rozvodového řemenu
2) Demontáž vačkových hřídelů
3) Výměna gufer
4) Montáž vačkových hřídelů
5) Montáž rozvodového řemenu
6) Startování
ad 1)
Odpojíme hadici sání od filtrboxu. Vyjmeme filtrbox. Zvedneme auto a odmontujeme pravé kolo, auto necháme na špalkách. Sundáme spodní plastový kryt v pravém podběhu, drží na třech malých šroubkách. Pomocí šestihranného klíče povolíme napínací řemenici klíňáku, otáčíme jí ve směru hodinových ručiček a zároveň sejmeme řemen. Povolíme středový šroub napínací kladky a tu vysuneme. Pozor, pružina kladky má velkou sílu, mě to tam cvaklo prsty o řemenici kliky
Poté musíme přizvednout motor (já dal hever pod pravou část olejové vany), a zvedáme tak dlouho, až se dostatečně odlehčí pravý závěs motoru. Ještě než jej povolíme, označíme si jeho přesnou polohu kvůli zpětné montáži. Poté můžeme celý závěs demontovat. Pokračujeme povolením středového šroubu řemenice kliky (ta spodní). U mě nastal problém s její aretací (prý to jde nějakým kolíkem, který se strčí do otvoru někde u převodovky, ale já ho nenašel). Tak jsem použil tyč, kterou jsem řemenicí prostrčil a opřel o vanu. Středový šroub včetně podložky natočíme zpět do klikové hřídele (pomocí něho budeme otáčet klikou). Poté odmontujeme horní kryt rozvodů (tři šroubky) a dolní kryt (jeden šroubek uprostřed a nacvakávací packy po stranách). Teď už je rozvodový řemen plně přístupný. Vytočíme všechny svíčky aby sme nemuseli překonávat kompresi. Otáčíme klikovkou po směru h.r. až budeme mít rysky na vačkových kolech proti sobě, zároveň musí být ryska na řemenici kliky proti rysce na zadním krytu. Na řemen si označíme směr jeho otáčení, plus značky na každé kolo vačky a na spodní řemenici. Povolíme střední šroub napínací kladky rozvodu a pomocí imbusu otáčíme excentrem kladky (směr ?). Řemen se povolí a je možné že se pootočí vačky. Opatrně stáhneme řemen, jde to docela těžko.
ad 2)
Svíčky máme povolené. Vytočíme dva šrouby, které drží zadní horní kryt rozvodového řemene, jsou přístupné skrz díry vačkových kol. Poté odpojíme všechny hadice vedoucí do ventilového víka (dvě malé a jedna velká). Vytočíme všechny šrouby víka a to opatrně vyjmeme, mě nešlo vytáhnout, pořád se opíralo o ten zadní kryt rozvodů (proto povolení těch šroubů), ale pak jsem našel tu správnou polohu a víko vytáhnul. Odmontujeme čidlo vaček. Dále povolíme šrouby vačkových kol, aretaci provedeme šestihraným klíčem za vačkový hřídel. Sundáme obě kola a začneme povolovat všechny domečky ložisek vačkových hřídelů. Děláme to vždy po kousku a pak další domeček, pružiny ji totiž vytlačujou nahoru a já měl strach aby nedošlo k ohnutí hřídele. Je nutné si pamatovat, kde jaký domeček byl, abysme je vrátili zpět na svá místa. Také si poznamenáme, kde jaká hřídel byla. Stříkačkou odsajeme všechen olej kolem hydroštelů. Poté hydroštely vyjmeme a opět si pamatujeme, kde jaký byl.
ad 3)
Na zajištění ventilů, aby nepropadli do válce, použijeme provázek (indiánská metoda). Já měl pletená provázek cca 5 mm v průměru, 2 metry dlouhý, lehce ohebný. Doporučuji ale 3 metry. Válec na kterém budem měnit gufera, otočíme do dolní úvratě a otvorem pro svíčku tam nacpame co nejvíc provázku, konec si necháme koukat tak, aby tam nespadnul celý. Poté otáčíme klikou ve směru h.r. až na doraz, provázek se zmáčkne a ventily jsou podepřeny. Můžeme jít na samotnou výměnu gufer. Vyrobil jsem si takový nástavec a páku, kterou jsem závitovou tyčí připevnil do závitů pro domečky nebo ventilové víko (jak bylo zrovna vhodnější). Je potřeba zatlačit přes misku na pružinu ventilu (a to docela velkou silou, žádná sranda) a magnetickým šroubovákem vyjmout dva měsíčky co drží tu misku. Poté pružinu opatrně uvolníme. (Tady pozor!!! Stalo se mi, že mi ten nástavec sjel a pružina vystřelila jeden měsíček pryč, pak jsem ho hodinu hledal pod autem, po zemi, no všude možně. Když už jsem byl smířenej s tím, že budu shánět náhradní, tak jsem ješte zastrčil magnetickej šroubovák do olejovejch kanálků, a on ležel v jednom z nich. Ještě že sem ho tam našel, mohl by udělat pěknou paseku). Dlouhými kleštěmi stáhneme staré guferko, když nejde, tak přes šroubovák do něj klepnout, ono povolí. Nasadíme nové guferoa jemně doklepneme přes nějakou trubičku (já použil kousek vysokotlaké hydraulické hadičky). Měsíčky si z vnitřní strany mázneme vazelínou, aby se pěkně přicůcli na dřík ventilu. Potom opět stlačíme pružinu přes misku a pinzetou (nebo prstem) tam vrátíme ty měsíčky. Musí to pak pěkně sednout. Stejně uděláme u všech 16-ti ventilů. Pokud se nepovede provázek nacpat tak, aby ventily podepřel, musíme ho vytáhnout a znovu nacpat do válce.
ad 4)
Vrátíme všechny hydroštely. Klikovku natočíme tak, aby žádný válec nebyl blízko své horní úvratě. Preventivně vyměníme gufera vačkových hřídelů, nasuneme je na hřídel a tu potom vložíme do motoru. Vrátíme domečky na původní místa a opět rovnoměrně utahujeme, podle toho jak si hřídel sedá. Vrátíme vačková kola a utáhneme. Vačky nastavíme zpět do polohy, kdy jsou rysky proti sobě. Kapsy kolem hydroštelů zalijeme motorovým olejem, rychleji se pak natlakují. Do ventilového víka dáme nové těsnění a tmelem namažeme místa u přechodů těsnění přes hřídele (na obou koncích každé hřídele). Opatrně nasadíme ventilové víko a opět jej rovnoměrně dotahujeme. Utáhneme zadní kryt rozvodu. Nasadíme všechny hadice a zajistíme je. Svíčky necháme vytočené.
ad 5)
Povolíme středový šroub napínací kladky rozvodů. Kliku nastavíme na rysky a taktéž vačková kola musí být ryskami proti sobě. Nasadíme rozvodový řemen, musí sedět podle značek, které jsme si předtím udělali (při použití nového řemenu si ty značky přeneseme). Napínací kladku napneme na příslušnou rysku (pro nový nebo použitý řemen). Nyní musí sedět všechny rysky proti sobě a i naše značky musí být na svých místech. Otočíme dvakrát klikou ve směru h.r. aby rozvodové značky byli opět proti sobě (značky na řemenu budou už rozhozené). Znovu nastavíme napínací kladku. Opět protočíme klikou a kontrolujeme správné nastavení napínací kladky a polohy všech rysek. Pokud je to v pořádku, tak přiděláme nejprve spodní kryt, vrátíme čidlo vačkových hřídelů a poté ten horní. Nasadíme držák motoru na přesnou polohu jako původní a pořádně utáhnem. Namontujeme napínací kladku klínového řemenu, musí pěkně sednou do těch zarážek. Pak musíme napínací kladku odklopit nahoru a namontujeme velkou řemenici a opět řádně utáhneme. Nasadíme klínový řemen. Napínací kladky je automatická, nijak se nenastavuje. Vrátíme spodní plastový kryt, dáme kolo, sundáme ze špalků. Natočíme svíčky, vrátíme zapalovací lištu a zadeklujeme motor. Nyní by mělo být hotovo.
ad 6)
A můžeme sednou do auta a otočit klíčkem. Po cca 16 hodinách práce se mi do toho vážně nechtělo
Ale otočil jsem a nic, deset sekund točil a ani škytnutí. Asi pětkrát takto opakoval a stále nic. Už jsem myslel že je to v háji, ale nakonec jsem astru přemluvil, naskočila. Nechal jsem ji ohřát a vše v pohodě.
Hodně zdaru
Postup se dá použít i pro výměnu rozvodů, viz body 1. a 5. mezitím ještě vyměnit punpu a kladky, to jsem nedělal, rozvody mají cca 25 tisíc.
PS. Za nic v tom návodu neručím, takhle jsem to dělal já, asi existujou i lepší postupy. No snad jsem na nic zásadního nezapomněl, když tak se ozvěte.