Oprava elektronického EGR ventilu
Napsal: 04 kvě 2010, 20:25
Zdravím všechny opláky, ropáky a zvlášť zafiráky!!.
Půl roku jsem řešil nahodile fungující EGR ventil na Zafiře 2,2DTi (motor Y22DTR) a výsledek je tady:
Nestačilo pouhé vyčištění od spalin. I když se po čištění a promazání ventil nějakou dobu choval jako že OK, stejně po nějakém čase motor začal přecházet do nouzového režimu ( ona známá žlutá kontrolka auta s klíčem). Celý problém byl v zadrhávání ventilu v počáteční ( tj. zavřené) poloze. Přestože má ovládací elektronika značnou sílu, nedokázala posunout táhlem a ventil otevřít. To se stávalo zejména v chladných ránech. Následovalo mnoho měření ( nastoupil i osciloskop) a testů. Nakonec jsem usoudil na jedinou možnou příčinu zadrhávání, a sice v samotném tělese statoru ventilu.
Mechanická chyba uvnitř ventilu se dá diagnostikovat takto.
Ručním posouváním táhla ventilu se píst musí naprosto lehce a PLYNULE pohybovat ze zavřené polohy do otevřené. Zpět ho MUSÍ vrátit pružina.
Jestli se takhle ventil nechová , následuje návod, co s tím.
Po ubroušení sváru mezi osou rotoru a táhlem pístu, odmontování třech matic, se dá oddělit stator s rotorem od mechanické části s pístem ventilu. Dále je třeba stáhnout ze zadní části ventilu elektronickou část. Drží na čtyřech plastových zámcích a s tělem ventilu je slepena silikonem (těsnění). Nyní už se dá vyrazit rotor z těla ventilu. Záměrně píšu vyrazit, protože magnet rotoru má zatraceně velkou sílu a rukou nejde vytáhnout. Tady je třeba dát pozor na feritový kroužek, který generuje impulsy při otáčení rotoru ventilu. Jeho destrukce by jistě znamenala definitivní smrt ventilu a shánět někde nový??? to je myslím scifi. Tím je rozborka u konce a zbývá zjistit, co kde drhne.
V mém případě byl vystouplý ( zřejmě teplem) jeden ze čtyřech polových nástavců statoru. Sbroušení do roviny a následné vyčištění už byla hračka.
Nejzávažnější operace je opětovné přibodování táhla pístu na osu rotoru. Tam jsem musel důvěřovat kolegovi se svářečkou a jistou rukou.
Povedlo se a už 14 dní nevím , co je žlutá kontrolka.
Půl roku jsem řešil nahodile fungující EGR ventil na Zafiře 2,2DTi (motor Y22DTR) a výsledek je tady:
Nestačilo pouhé vyčištění od spalin. I když se po čištění a promazání ventil nějakou dobu choval jako že OK, stejně po nějakém čase motor začal přecházet do nouzového režimu ( ona známá žlutá kontrolka auta s klíčem). Celý problém byl v zadrhávání ventilu v počáteční ( tj. zavřené) poloze. Přestože má ovládací elektronika značnou sílu, nedokázala posunout táhlem a ventil otevřít. To se stávalo zejména v chladných ránech. Následovalo mnoho měření ( nastoupil i osciloskop) a testů. Nakonec jsem usoudil na jedinou možnou příčinu zadrhávání, a sice v samotném tělese statoru ventilu.
Mechanická chyba uvnitř ventilu se dá diagnostikovat takto.
Ručním posouváním táhla ventilu se píst musí naprosto lehce a PLYNULE pohybovat ze zavřené polohy do otevřené. Zpět ho MUSÍ vrátit pružina.
Jestli se takhle ventil nechová , následuje návod, co s tím.
Po ubroušení sváru mezi osou rotoru a táhlem pístu, odmontování třech matic, se dá oddělit stator s rotorem od mechanické části s pístem ventilu. Dále je třeba stáhnout ze zadní části ventilu elektronickou část. Drží na čtyřech plastových zámcích a s tělem ventilu je slepena silikonem (těsnění). Nyní už se dá vyrazit rotor z těla ventilu. Záměrně píšu vyrazit, protože magnet rotoru má zatraceně velkou sílu a rukou nejde vytáhnout. Tady je třeba dát pozor na feritový kroužek, který generuje impulsy při otáčení rotoru ventilu. Jeho destrukce by jistě znamenala definitivní smrt ventilu a shánět někde nový??? to je myslím scifi. Tím je rozborka u konce a zbývá zjistit, co kde drhne.
V mém případě byl vystouplý ( zřejmě teplem) jeden ze čtyřech polových nástavců statoru. Sbroušení do roviny a následné vyčištění už byla hračka.
Nejzávažnější operace je opětovné přibodování táhla pístu na osu rotoru. Tam jsem musel důvěřovat kolegovi se svářečkou a jistou rukou.
Povedlo se a už 14 dní nevím , co je žlutá kontrolka.