Oprava elektronického EGR ventilu
Oprava elektronického EGR ventilu
Zdravím všechny opláky, ropáky a zvlášť zafiráky!!.
Půl roku jsem řešil nahodile fungující EGR ventil na Zafiře 2,2DTi (motor Y22DTR) a výsledek je tady:
Nestačilo pouhé vyčištění od spalin. I když se po čištění a promazání ventil nějakou dobu choval jako že OK, stejně po nějakém čase motor začal přecházet do nouzového režimu ( ona známá žlutá kontrolka auta s klíčem). Celý problém byl v zadrhávání ventilu v počáteční ( tj. zavřené) poloze. Přestože má ovládací elektronika značnou sílu, nedokázala posunout táhlem a ventil otevřít. To se stávalo zejména v chladných ránech. Následovalo mnoho měření ( nastoupil i osciloskop) a testů. Nakonec jsem usoudil na jedinou možnou příčinu zadrhávání, a sice v samotném tělese statoru ventilu.
Mechanická chyba uvnitř ventilu se dá diagnostikovat takto.
Ručním posouváním táhla ventilu se píst musí naprosto lehce a PLYNULE pohybovat ze zavřené polohy do otevřené. Zpět ho MUSÍ vrátit pružina.
Jestli se takhle ventil nechová , následuje návod, co s tím.
Po ubroušení sváru mezi osou rotoru a táhlem pístu, odmontování třech matic, se dá oddělit stator s rotorem od mechanické části s pístem ventilu. Dále je třeba stáhnout ze zadní části ventilu elektronickou část. Drží na čtyřech plastových zámcích a s tělem ventilu je slepena silikonem (těsnění). Nyní už se dá vyrazit rotor z těla ventilu. Záměrně píšu vyrazit, protože magnet rotoru má zatraceně velkou sílu a rukou nejde vytáhnout. Tady je třeba dát pozor na feritový kroužek, který generuje impulsy při otáčení rotoru ventilu. Jeho destrukce by jistě znamenala definitivní smrt ventilu a shánět někde nový??? to je myslím scifi. Tím je rozborka u konce a zbývá zjistit, co kde drhne.
V mém případě byl vystouplý ( zřejmě teplem) jeden ze čtyřech polových nástavců statoru. Sbroušení do roviny a následné vyčištění už byla hračka.
Nejzávažnější operace je opětovné přibodování táhla pístu na osu rotoru. Tam jsem musel důvěřovat kolegovi se svářečkou a jistou rukou.
Povedlo se a už 14 dní nevím , co je žlutá kontrolka.
Půl roku jsem řešil nahodile fungující EGR ventil na Zafiře 2,2DTi (motor Y22DTR) a výsledek je tady:
Nestačilo pouhé vyčištění od spalin. I když se po čištění a promazání ventil nějakou dobu choval jako že OK, stejně po nějakém čase motor začal přecházet do nouzového režimu ( ona známá žlutá kontrolka auta s klíčem). Celý problém byl v zadrhávání ventilu v počáteční ( tj. zavřené) poloze. Přestože má ovládací elektronika značnou sílu, nedokázala posunout táhlem a ventil otevřít. To se stávalo zejména v chladných ránech. Následovalo mnoho měření ( nastoupil i osciloskop) a testů. Nakonec jsem usoudil na jedinou možnou příčinu zadrhávání, a sice v samotném tělese statoru ventilu.
Mechanická chyba uvnitř ventilu se dá diagnostikovat takto.
Ručním posouváním táhla ventilu se píst musí naprosto lehce a PLYNULE pohybovat ze zavřené polohy do otevřené. Zpět ho MUSÍ vrátit pružina.
Jestli se takhle ventil nechová , následuje návod, co s tím.
Po ubroušení sváru mezi osou rotoru a táhlem pístu, odmontování třech matic, se dá oddělit stator s rotorem od mechanické části s pístem ventilu. Dále je třeba stáhnout ze zadní části ventilu elektronickou část. Drží na čtyřech plastových zámcích a s tělem ventilu je slepena silikonem (těsnění). Nyní už se dá vyrazit rotor z těla ventilu. Záměrně píšu vyrazit, protože magnet rotoru má zatraceně velkou sílu a rukou nejde vytáhnout. Tady je třeba dát pozor na feritový kroužek, který generuje impulsy při otáčení rotoru ventilu. Jeho destrukce by jistě znamenala definitivní smrt ventilu a shánět někde nový??? to je myslím scifi. Tím je rozborka u konce a zbývá zjistit, co kde drhne.
V mém případě byl vystouplý ( zřejmě teplem) jeden ze čtyřech polových nástavců statoru. Sbroušení do roviny a následné vyčištění už byla hračka.
Nejzávažnější operace je opětovné přibodování táhla pístu na osu rotoru. Tam jsem musel důvěřovat kolegovi se svářečkou a jistou rukou.
Povedlo se a už 14 dní nevím , co je žlutá kontrolka.
- Přílohy
Zafira 2,2DTi Elegance 2005, Y22DTR, Diag. OP COM (EN v.1.45), EGR emulátor
- Reklama
Re: Oprava elektronického EGR ventilu
Paráda, keby ešte niekto tak skúsil opraviť EGR z X16XEL.
Opel Astra Classic II 1,4 16V Twinport (Z14XEP) 5dv.
Re: Oprava elektronického EGR ventilu
Pošli mi fotku, jak vypádá. Ale předpokládám, že je to ten typ s membránou, ovládaný podtlakem. A tudíž rozebiratelný pouze jednou a nesložitelný již více. Jestli nedrží membrána podtlak, tak je total mrtvý.
Zafira 2,2DTi Elegance 2005, Y22DTR, Diag. OP COM (EN v.1.45), EGR emulátor
Re: Oprava elektronického EGR ventilu
ale je
zafira Y20DTH 2001 PP od davida +tempomat za 300,- :-)))
agila 1,2 2004 drahé polovice(pasé,teď ochcávka :D)
op-com 1.39 EN
agila 1,2 2004 drahé polovice(pasé,teď ochcávka :D)
op-com 1.39 EN
- Fritol
- Příspěvky: 2005
- Registrován: 21 led 2009, 20:20
- Bydliště: Hradec Kralové
- Kontaktovat uživatele:
Re: Oprava elektronického EGR ventilu
agr s membranou řízeny podtlaky maji snad jen ropaci (vyjímkou je to agr co maš ty u motoru Y22DTR tam je elektro. ktere stoji neco kolem 14 tisic..) jinak benzinaci maji večinou elektronicky.
ASTRA-G-2.0 -X20DTL,Hatchback 5dv.1998
Diagnostika: op-com v.1.39 (CZ) / Hradec Kralové a okolí
Diagnostika: op-com v.1.39 (CZ) / Hradec Kralové a okolí
Re: Oprava elektronického EGR ventilu
Je ovládaný cievkou. Mne ešte funguje, čistil som ho, je to len v rámci prevencie. Mal vybratý a videl som, že je lisovaný.
Opel Astra Classic II 1,4 16V Twinport (Z14XEP) 5dv.
Re: Oprava elektronického EGR ventilu
To Fritol: Do benzínů jsem ještě nevrtal, ale princip je stejný. Buď to řídí a ovládá elektronika, anebo podtlak s membránou. Nebo ne? Ale jestli je lisovaný, tak se s tím stejně nic moc nenadělá. A máš pravdu, já mám tuto zrůdnost za 14000. Proto jsem to v záchvatu zoufalství rozkuchal na prvočinitele. A vyšlo to!
Zafira 2,2DTi Elegance 2005, Y22DTR, Diag. OP COM (EN v.1.45), EGR emulátor
Re: Oprava elektronického EGR ventilu
Ahojte.poprosím Vás o radu.Mám presne taký istý AGR ventil ako Alzafir.Problém je že ho nemôžem vybrať z bloku von.Mal som všetko rozobraté (hlavu sania,aj tie klapky)vyčistil som karbon.Zložil som ale kontrolka 3x preblikne a potom už ostane svietiť.Mám podozrenie na ventil,chyba ako mal Alzafir.Problém je u mňa že nemôžem-nejde ho vybrať.
Ďakujem za pomoc
Ďakujem za pomoc
Re: Oprava elektronického EGR ventilu
Ahoj, ventil jde vyndat ven, ale napoprvé je to trošku tužší záležitost.
V každém případě musíš vymontovat 2 šrouby na přírubě ventilu ( je to celkem vidět na fotce v horním příspěvku) , odpojit obě hadice chlazení ( když budeš mít studený motor stačí povolit uzávěr chladící kapaliny, zase zavřít a nic nemusíš stahovat, nic nevyteče) a odpoj konektor.
A tady začíná ta atrakce, co Ti nejde. Ventil má ještě těsnící gumový kroužek na spoji s kolenem sání. A ten x-tisícový marast udělá svoje. Nasaď nějaké vhodné páčidlo na horní hranu ventilu a zapač proti kolenu sání ( to nesundavej z motoru). Je tam takové ideální místo s vybráním hned za přívodkou vody. Anebo ostřejší nástroj a zkusit oddělit obě součásti. Anebo lehká poklepová metoda (pozor na alumínium) anebo kombinace všeho .
Jinak ventil můžeš otestovat, jak jsem psal, stačí vycvaknout ten krycí plast ( na fotce už není) a zjistit, jak se chová kotva.
Tak hodně štěstí A kdyžtak napiš. Mě se ventil něco natrápil, ale vítězství stále přetrvává
V každém případě musíš vymontovat 2 šrouby na přírubě ventilu ( je to celkem vidět na fotce v horním příspěvku) , odpojit obě hadice chlazení ( když budeš mít studený motor stačí povolit uzávěr chladící kapaliny, zase zavřít a nic nemusíš stahovat, nic nevyteče) a odpoj konektor.
A tady začíná ta atrakce, co Ti nejde. Ventil má ještě těsnící gumový kroužek na spoji s kolenem sání. A ten x-tisícový marast udělá svoje. Nasaď nějaké vhodné páčidlo na horní hranu ventilu a zapač proti kolenu sání ( to nesundavej z motoru). Je tam takové ideální místo s vybráním hned za přívodkou vody. Anebo ostřejší nástroj a zkusit oddělit obě součásti. Anebo lehká poklepová metoda (pozor na alumínium) anebo kombinace všeho .
Jinak ventil můžeš otestovat, jak jsem psal, stačí vycvaknout ten krycí plast ( na fotce už není) a zjistit, jak se chová kotva.
Tak hodně štěstí A kdyžtak napiš. Mě se ventil něco natrápil, ale vítězství stále přetrvává
Zafira 2,2DTi Elegance 2005, Y22DTR, Diag. OP COM (EN v.1.45), EGR emulátor
Re: Oprava elektronického EGR ventilu
Ahoj.Včera som strekol WD40 okolo toho feritu a zatial kontrolka nezasvietila.Je to len dočasné riešenie.Chcem kúpiť nový lebo pri mojom šťastí vyriešiť závadu ako ty,to sa mi nepodarí.Bol som v Opli a tam mi povedali cenu 580 eur(dobrá šlupka).Zhaňam či ho nenájdam lacnejšie.Ďakujem ti za radu.Ozvem sa keď ho budem mať vymontovaný.Nazdar
Re: Oprava elektronického EGR ventilu
Čau,
ta cena je bohužel reálná. 14000kč a na vrakáči jsem neuspěl.
Zkus tohle
http://www.herkules.si/index.php?productID=48216
Jinak ho testni, jak jsem psal. Než ho vyndáš, můžeš ověřit, jak se chová na motoru.
Sežeň někoho, kdo Ti nastartuje a bude šlapat na plyn. Po nastartování se ventil otevře, při přidávání plynu se musí přivírat. Na volnoběhu zůstane otevřený a po cca 30 sec se zavře.
Můžu Tě uklidnit, že se nikdo nepotkal s elektronickou chybou toho ventilu. Vždy to bylo jen zaneřáděné (u mě nejen to).
Tak hodně zdaru!!
ta cena je bohužel reálná. 14000kč a na vrakáči jsem neuspěl.
Zkus tohle
http://www.herkules.si/index.php?productID=48216
Jinak ho testni, jak jsem psal. Než ho vyndáš, můžeš ověřit, jak se chová na motoru.
Sežeň někoho, kdo Ti nastartuje a bude šlapat na plyn. Po nastartování se ventil otevře, při přidávání plynu se musí přivírat. Na volnoběhu zůstane otevřený a po cca 30 sec se zavře.
Můžu Tě uklidnit, že se nikdo nepotkal s elektronickou chybou toho ventilu. Vždy to bylo jen zaneřáděné (u mě nejen to).
Tak hodně zdaru!!
Zafira 2,2DTi Elegance 2005, Y22DTR, Diag. OP COM (EN v.1.45), EGR emulátor
Re: Oprava elektronického EGR ventilu
nazdar.
Skúsil som preveriť ten ventil.Fachá pri všetkých režimoch no keď ho nechám vrčať na voľnobehu asi po 30 sek.ho zatvorí ako si písal.No stým rozdielom že keď ho zatvorí,hodí motor do núdzového režimu.Ako som to vystriekal WD40 tak počas jazdy je všetko v poriadku.Chcem to určite vymeniť ale neviem kedy sa k tomu najbližšie dostanem.Ak sa nebudem dlho ozývať tak sa vopred ospravedlňujem.Ale ďakujem ti za tie odpovede lebo si mi ozrejmil veľa vecí ohľadom toho ventilu.Určite sa ozvem,akonáhle to začnem riešiť.Dík,zatiaľ
Skúsil som preveriť ten ventil.Fachá pri všetkých režimoch no keď ho nechám vrčať na voľnobehu asi po 30 sek.ho zatvorí ako si písal.No stým rozdielom že keď ho zatvorí,hodí motor do núdzového režimu.Ako som to vystriekal WD40 tak počas jazdy je všetko v poriadku.Chcem to určite vymeniť ale neviem kedy sa k tomu najbližšie dostanem.Ak sa nebudem dlho ozývať tak sa vopred ospravedlňujem.Ale ďakujem ti za tie odpovede lebo si mi ozrejmil veľa vecí ohľadom toho ventilu.Určite sa ozvem,akonáhle to začnem riešiť.Dík,zatiaľ
Re: Oprava elektronického EGR ventilu
Příznivá zpráva!!!! Je tu důvod k oslavě, už jsou to 2 měsíce a ventil maká jako za mlada Ale pro sichr už tluču hlavou o trám
Zafira 2,2DTi Elegance 2005, Y22DTR, Diag. OP COM (EN v.1.45), EGR emulátor
Re: Oprava elektronického EGR ventilu
chtel bych se zeptat jestli pomuze jen vycistit cidlo.
Re: Oprava elektronického EGR ventilu
ještě jeden dotaz. Neni chyba, kdyz se za jizdy rosviti kontrolka a ja vypnu a zapnu klicek? kontrolka zhasne a auto zase jede.