Kupujete ojetinu? Čtěte, na co vše si dát pozor
Napsal: 22 led 2006, 19:18
Pokud jste se rozhodli koupit ojeté auto a nejste si jisti na co vše si dát pozor, aby Vás prodejce nenapálil, tak snad Vám pomůže těchto pár rad a postřehů, které dali dohromady kolegové z webu www.fordfans.cz.
Vyzkoušet:
- zda má auto skutečně imobilizér (a je k tomu Master klíč)
- pokud jsou na kolech zámky, zda je k tomu klíč
- podle VIN zkontrolovat, zda souhlasí rok výroby a pro jaký stát bylo auto vyrobeno
- zkontrolovat, zda nezlobí alarm
- změřit si vzorek na pneumatikách
- zkontrolovat, zda má výškově stavitelné sedačky a stavitelný volant, pokud ne, zda lze dosáhnout uspokojivého posedu
- zda je kód k originálnímu autorádiu
- zkontrolovat funkčnost všech světel, nezapomenout na couvačky
- pokud je šance, prohlídnout si auto na zvedáku
- zjistit, zda není zamrzlý ostřikovač
- zda je volant rovně při rovné jízdě
- jak funguje přepínání světel z dálkových na tlumená, zda to nepřejíždí do světelné houkačky
- zkontroluj zadní nárazník, zda v něm nejsou praskliny
Před zkušební jízdou:
- při zapnutí zapalování - zda se rozsvítí a zhasnou kontrolky Airbagu a ABS
- nechat si nastartovat motor, podívat se, zda drží volnoběžné otáčky (zprvu tuším něco kolem 1100-1200, za chvíli klesnou na cca 900)
- zda se neozývají nějaké pazvuky z motoru, pískání apod.
Při zkušební jízdě:
- na rovném úseku silnice sundat na chvíli ruce z volantu, zda to jede opravdu rovně
- na silnici s dírami zjistit zda to někde nebouchá
- zjistit jak sedí v zatáčkách
- zkoušet se rozjíždět (akcelerovat) a brzdit, zda auto necuká při přidávání plynu
- vyzkoušet, jak jde auto za "plynem" od nízkých otáček
- jaký je pocit z jízdy subjektivně, zda se po krátké jízdě nemotá hlava (auto houpe)
- zda se při couvání neozývá bouchání
- zkusit nástup brzd, zda při brždění auto nevybočuje, na ledu či sněhu
- zda funguje ABS
- u kombíka - zda příliš nevržou páté dveře, jestli jsou na nich oba gumové špalky, zda funguje vyhřívání zadního skla a zadní stěrač
- zjistit, zda auto začne tak do 2-3 km topit a co dělá ručka teploměru na palubce
- zda funguje klimatizace
Všeobecné tipy:
- pokud máš nějakého známého automechanika, vem ho s sebou.
- preferuj auto se servisní knížkou a se známými náplněmi (typ motorového oleje apod) a pokud možno se známou historií.
- doporučuju auto s cyklovačem stěračů, pokud je možnost i s vyhříváním předního skla (ale to se vyskytuje málo).
Na zjištění věku auta doporučuji zkontrolovat:
- přední světla, jak jsou otřískané od kamínků, jestli jsou originál(Valeo)
- čelní sklo to samé, ale může být měněné i když jenom prasklo.
- to samé kapota, mělo by to být (kromě čelního skla, když se měnilo) asi stejné, jinak to ukazuje na výměnu.Velká otřískanost zas na ojetost.
- tloušťka kotoučů brzd.Mají se měnit když mají o 1mm s každé strany míň, a to je tak na 2 výměny destiček(jedny desky 40-60tkm?).
- výfuk - zadní část se mění po snad 200 tkm, takže musí být v kuse.
- manžety by měly být v celku, měněné jsou asi rozříznuté.
- lesklost volantu
- vyseděnost sedaček, i spolujezdce.
- opotřebenost interiéru.
- barvy dílů karoserie – např. pokud auto bylo bourané na předek, stačí otevřít kapotu a zkontrolovat sváry mezi karoserií a blatníkem, bude patrný jiný odstín barvy
- pneumatiky, včetně rezervy.
- zkusit jestli je motor studený, před předvedením.
- vzpěry zadních dveří musí zvednout dveře samy, minimálně v zimním období jim pomůžeš, ale musí držet.Když padaj může to být klidně přes 200tkm.
POZOR - volant není vždy důvěryhodný. Častokrát se mění volant + hlavice řadičky, resp. někdo používá na volantu různé potahy, atd. Je třeba mít otevřené oči a hledat souvislosti.
Interiér vypadá úplně jinak, když někdo v autě vozil víc lidí nebo děti a jinak po jednotlivcovi.
Pokud možno zajeď na STK ale ne na to které ti doporučí nebo jehož razítko máš v poslední kontrole ( pokud je nějaká čerstvá) emisní knížce. Nech si udělat předtechnickou včetně emisí a změřit kompres motoru zkontroluj řízení podezřelé je moc čisté a naleštěné může být únik oleje.
Jedné věci se asi nevyhneš a to je výměna rozvodů, to bych udělal v každém případě (cca 7000 kč ), pokud nebudeš mít záruku, že jsou vyměněný.
OJETINY Z CIZINY:
V D či CH víceméně nikdo nic na autech nebastlí jako tady, nekupují se součástky z vrakáčů, ale nové a prohlídky jsou tam taky poněkud přísnější než u nás.
U auta do 8 let není ani problém s přepisem a v rámci EU ani žádné clo. Pokud má auto platný TÜV, tak ho není problém dát na převozní značky a dojet po vlastni ose (stoji cca. 5000kč na 14 dní včetně pojištění). Pak je třeba počítat ještě s dalšími cca. 5000kč za STK, které je naprosto nesmyslně na dovezená auta dražší.
Na autě ze Švýcarska je obrovska výhoda to, že se tam v zimě nesolí silnice !!!
Co se týče údaje o najetých km, tak v podstatě není potřeba se na něj dívat, pravidelně servisované auto v Německu s 200tkm může být v lepším stavu než tuzemské s originálními 100tkm. Údajně tam vše dělají v servisech pořádně (u nás každej kouká kde co okrást a ušetřit) a na německých silnicích auto tolik netrpí.
Jinak podle německých statistik se počítá zhruba 20tkm za rok.
Tady jsou nějaké tipy na stránky kde hledat auta v zahraničí:
www.mobile.de
www.autoscout.de
www.ebay.de – internetová aukce, lze nalézt super auta za nízké ceny
Informace byly převzaty z diskusního fóra webu www.fordfans.cz – díky za možnost uveřejnění )
Jinak jako naprosto vyčerpávající doporučuji tento článek, co jsem zapomněl napsat sem tak tady to snad najdete - http://www.autorevue.cz/Magazin/AR.asp?ARI=3685
Vyzkoušet:
- zda má auto skutečně imobilizér (a je k tomu Master klíč)
- pokud jsou na kolech zámky, zda je k tomu klíč
- podle VIN zkontrolovat, zda souhlasí rok výroby a pro jaký stát bylo auto vyrobeno
- zkontrolovat, zda nezlobí alarm
- změřit si vzorek na pneumatikách
- zkontrolovat, zda má výškově stavitelné sedačky a stavitelný volant, pokud ne, zda lze dosáhnout uspokojivého posedu
- zda je kód k originálnímu autorádiu
- zkontrolovat funkčnost všech světel, nezapomenout na couvačky
- pokud je šance, prohlídnout si auto na zvedáku
- zjistit, zda není zamrzlý ostřikovač
- zda je volant rovně při rovné jízdě
- jak funguje přepínání světel z dálkových na tlumená, zda to nepřejíždí do světelné houkačky
- zkontroluj zadní nárazník, zda v něm nejsou praskliny
Před zkušební jízdou:
- při zapnutí zapalování - zda se rozsvítí a zhasnou kontrolky Airbagu a ABS
- nechat si nastartovat motor, podívat se, zda drží volnoběžné otáčky (zprvu tuším něco kolem 1100-1200, za chvíli klesnou na cca 900)
- zda se neozývají nějaké pazvuky z motoru, pískání apod.
Při zkušební jízdě:
- na rovném úseku silnice sundat na chvíli ruce z volantu, zda to jede opravdu rovně
- na silnici s dírami zjistit zda to někde nebouchá
- zjistit jak sedí v zatáčkách
- zkoušet se rozjíždět (akcelerovat) a brzdit, zda auto necuká při přidávání plynu
- vyzkoušet, jak jde auto za "plynem" od nízkých otáček
- jaký je pocit z jízdy subjektivně, zda se po krátké jízdě nemotá hlava (auto houpe)
- zda se při couvání neozývá bouchání
- zkusit nástup brzd, zda při brždění auto nevybočuje, na ledu či sněhu
- zda funguje ABS
- u kombíka - zda příliš nevržou páté dveře, jestli jsou na nich oba gumové špalky, zda funguje vyhřívání zadního skla a zadní stěrač
- zjistit, zda auto začne tak do 2-3 km topit a co dělá ručka teploměru na palubce
- zda funguje klimatizace
Všeobecné tipy:
- pokud máš nějakého známého automechanika, vem ho s sebou.
- preferuj auto se servisní knížkou a se známými náplněmi (typ motorového oleje apod) a pokud možno se známou historií.
- doporučuju auto s cyklovačem stěračů, pokud je možnost i s vyhříváním předního skla (ale to se vyskytuje málo).
Na zjištění věku auta doporučuji zkontrolovat:
- přední světla, jak jsou otřískané od kamínků, jestli jsou originál(Valeo)
- čelní sklo to samé, ale může být měněné i když jenom prasklo.
- to samé kapota, mělo by to být (kromě čelního skla, když se měnilo) asi stejné, jinak to ukazuje na výměnu.Velká otřískanost zas na ojetost.
- tloušťka kotoučů brzd.Mají se měnit když mají o 1mm s každé strany míň, a to je tak na 2 výměny destiček(jedny desky 40-60tkm?).
- výfuk - zadní část se mění po snad 200 tkm, takže musí být v kuse.
- manžety by měly být v celku, měněné jsou asi rozříznuté.
- lesklost volantu
- vyseděnost sedaček, i spolujezdce.
- opotřebenost interiéru.
- barvy dílů karoserie – např. pokud auto bylo bourané na předek, stačí otevřít kapotu a zkontrolovat sváry mezi karoserií a blatníkem, bude patrný jiný odstín barvy
- pneumatiky, včetně rezervy.
- zkusit jestli je motor studený, před předvedením.
- vzpěry zadních dveří musí zvednout dveře samy, minimálně v zimním období jim pomůžeš, ale musí držet.Když padaj může to být klidně přes 200tkm.
POZOR - volant není vždy důvěryhodný. Častokrát se mění volant + hlavice řadičky, resp. někdo používá na volantu různé potahy, atd. Je třeba mít otevřené oči a hledat souvislosti.
Interiér vypadá úplně jinak, když někdo v autě vozil víc lidí nebo děti a jinak po jednotlivcovi.
Pokud možno zajeď na STK ale ne na to které ti doporučí nebo jehož razítko máš v poslední kontrole ( pokud je nějaká čerstvá) emisní knížce. Nech si udělat předtechnickou včetně emisí a změřit kompres motoru zkontroluj řízení podezřelé je moc čisté a naleštěné může být únik oleje.
Jedné věci se asi nevyhneš a to je výměna rozvodů, to bych udělal v každém případě (cca 7000 kč ), pokud nebudeš mít záruku, že jsou vyměněný.
OJETINY Z CIZINY:
V D či CH víceméně nikdo nic na autech nebastlí jako tady, nekupují se součástky z vrakáčů, ale nové a prohlídky jsou tam taky poněkud přísnější než u nás.
U auta do 8 let není ani problém s přepisem a v rámci EU ani žádné clo. Pokud má auto platný TÜV, tak ho není problém dát na převozní značky a dojet po vlastni ose (stoji cca. 5000kč na 14 dní včetně pojištění). Pak je třeba počítat ještě s dalšími cca. 5000kč za STK, které je naprosto nesmyslně na dovezená auta dražší.
Na autě ze Švýcarska je obrovska výhoda to, že se tam v zimě nesolí silnice !!!
Co se týče údaje o najetých km, tak v podstatě není potřeba se na něj dívat, pravidelně servisované auto v Německu s 200tkm může být v lepším stavu než tuzemské s originálními 100tkm. Údajně tam vše dělají v servisech pořádně (u nás každej kouká kde co okrást a ušetřit) a na německých silnicích auto tolik netrpí.
Jinak podle německých statistik se počítá zhruba 20tkm za rok.
Tady jsou nějaké tipy na stránky kde hledat auta v zahraničí:
www.mobile.de
www.autoscout.de
www.ebay.de – internetová aukce, lze nalézt super auta za nízké ceny
Informace byly převzaty z diskusního fóra webu www.fordfans.cz – díky za možnost uveřejnění )
Jinak jako naprosto vyčerpávající doporučuji tento článek, co jsem zapomněl napsat sem tak tady to snad najdete - http://www.autorevue.cz/Magazin/AR.asp?ARI=3685