Dodatečná montáž: Tempomat
Napsal: 26 led 2006, 16:43
Dodatečná montáž tempomatu
Návod na dodatečnou montáž
Upozornění!
V žádném případě neručím za případné škody způsobené dodatečnou montáží tempomatu podle tohoto návodu. Každý z vás musí sám posoudit zda má dostatečné schopnosti na provedení takto zásadní změny v elektroinstalaci vozidla.
Tempomat lze dodatečně domontovat do Aster G (1998-) s motory Y17DT (1.7 DTI 55kw), Z17DTL (1.7 CDTI 59kw), X20DTL/Y20DTL (2.0 DI 60kw), Y20DTH (2.0 DTI 74kw), Y22DTR (2.2 DTI 92kw) doplněním páčky blinkrů s ovládáním tempomatu. Dále je možné tempomat domontovat do všech benzínových motorů jejichž kód začíná Z (například Z16SE, Z18XE...), jedná se o astry od modelového roku 2001 (výroba cca od 8/2000) s elektronickým snímačem polohy plynového pedálu.
Tento návod se netýká starších benzínových motorů jejichž kód začíná X a tím pádem nemají elektronický snímač polohy plynového pedálu (například X16SZR, X16XEL, X18XE1...). U těchto motorů nelze tempomat takto domontovat i když budou od výroby připraveny svorkovnice.
Potřebný materiál:
- Páčka blinkrů s ovládáním tempomatu (Opel číslo 6240240, cena 1.733 Kč, vrakoviště cca 500 až 800 Kč - shodné s Omegou, Vectrou a Zafirou)
- Pro benzínové motory budeme také potřebovat spojkový spínač (Opel číslo 6240093, cena 718 Kč)
Postup
Nejdříve zjistěte jestli máte u blinkrové páčky připravenou čtyřpinovou svorkovnici X41 (viz obrázek níže).
Svorkovnice X41
Svorkovnice X41 - příprava u páčky blinkrů
Svorkovnice tam může být připravena, ale nemusí. Záleží na roku výroby a celkové výbavě auta.
Pokud tam svorkovnice je máte napůl vyhráno. Zapojte páčku a v případě benzínového motoru i spojkový spínač a vyzkoušejte zda tempomat funguje (tempomat fuguje až od 30 km/h). V případě že nefunguje je několik možností kde je problém:
- Bude potřeba aktivovat funkci tempomatu v řídící jednotce motoru (provedou např. v Opel servisu přes TECH2)
- Kabely od páčky tempomatu nevedou až do řídící jednotky motoru, ale končí ve svorkovnici X2 v přepážce mezi interiérem a motorem. Toto lze zjistit zkouškou tlačítek tempomatu přes TECH2.
Pokud není svorkovnice X41 u páčky blinkrů připravena nebo kabely nevedou až k řídící jednotce, je nutné je zapojit podle následujícího návodu:
Dieslové motory
Y17DT
A - pin 62 ŘJ motoru
B - Pojistka F 3.38
C - pin 44 ŘJ motoru
D - pin 29 ŘJ motoru
X20DTL, Y20DTL, Y20DTH (ŘJ PSG5 umístěná pod předním blatníkem u řidiče - do model. roku 2002 včetně)
A - pin 45 ŘJ motoru (svorkovnice X59)
B - pin 3 ŘJ motoru (svorkovnice X59)
C - pin 63 ŘJ motoru (svorkovnice X59)
D - pin 64 ŘJ motoru (svorkovnice X59)
Řídící jednotka PSG5 Diesel má jednu svorkovnici 81 konektorovou (X59) a druhou 32 konektorovou.
Svorkovnice X59 řídící jednotky motoru PSG5 (červeně označené jsou použité konektory dle popisu výše).
Umístění řídící jednotky motoru PSG5 (není potřeba sundávat blatník, stačí plastový podběh)
Y20DTH, Y22DTR (ŘJ PSG16 umístěná přímo na naftovém vstřikovacím čerpadle - od model. roku 2003)
A - pin 43 ŘJ motoru (nebo pin 43 svorkovnice X45)
B - Pojistka F 3.38
C - pin 24 ŘJ motoru (nebo pin 24 svorkovnice X45)
D - pin 48 ŘJ motoru (nebo pin 2 svorkovnice X45)
Jelikož je k řídící jednotce PSG16 téměř nemožný přístup, lze se napojit na svorkovnici X45 za baterkou. Jedná se o hodnoty uvedené v závorce.
Svorkovnice X45 - umístění a vzhled
Z17DTL
A - pin 53 ŘJ motoru
B - Pojistka F 3.38
C - pin 56 ŘJ motoru
D - pin 57 ŘJ motoru
Benzínové motory
Oproti dieslovým motorům je pro funkci tempomatu u benzínových motorů nutné doplnit spojkový spínač. Pokud ale nemáte připravenu svorkovnici X41 zřejmě nebude připravena ani svorkovnice pro tento spojkový spínač.
Svorkovnice S28 čidla spojkového pedálu
V případě, že nebude připravena svorkovnice X41 (páčka tempomatu) nebo S28 (spínač spojky) zapojte je podle následujícího návodu (A až C je svorkovnice X41 a 1 až 4 je svorkovnice S28)
Z14XE, Z16XE, Z16SE
A - pin 62 ŘJ motoru
B - Pojistka F 3.38
C - pin 44 ŘJ motoru
D - pin 29 ŘJ motoru
1 - kostra
2 - pin 61 ŘJ motoru
3 - nezapojeno
4 - Pojistka F 3.38
Z18XE
A - pin 59 ŘJ motoru
B - Pojistka F 3.38
C - pin 43 ŘJ motoru
D - pin 27 ŘJ motoru
1 - kostra
2 - pin 10 ŘJ motoru
3 - nezapojeno
4 - Pojistka F 3.38
Na dotaz doplním další benzínové motory (Z12XE, Z22SE...)
Osobní zkušenosti
- X20DTL, model. rok 1999 - připravena kabeláž pouze v interiéru, bylo nutné dotahat kabely do jednotky od X2, fungovalo bez aktivace přes TECH2
- X20DTL, model. rok 2000 - připravena kompletní kabeláž, stačilo zapojit páčku a fungovalo bez aktivace přes TECH2
- Y17DT, model. rok 2001 - připravena kabeláž pouze v interiéru, bylo nutné dotahat kabely do jednotky od X2, fungovalo bez aktivace přes TECH2
- Y20DTH, model. rok 2003 - nepřipravena kabeláž v interiéru, bylo nutné natahat od páčky k X45 (viz výše), byla nutná aktivace přes TECH2
- Z16SE, model. rok 2001 - nepřipravena kabeláž v interiéru, v motor. prostoru připraveno, bylo nutné natahat kabely od X2 k páčce i spojkovému čidlu, byla nutná aktivace přes TECH2
- Z16XE, model. rok 2004 - nepřipravena kabeláž v interiéru, v motor. prostoru připraveno, bylo nutné natahat kabely od X2 k páčce i spojkovému čidlu, byla nutná aktivace přes TECH2
Návod na dodatečnou montáž
Upozornění!
V žádném případě neručím za případné škody způsobené dodatečnou montáží tempomatu podle tohoto návodu. Každý z vás musí sám posoudit zda má dostatečné schopnosti na provedení takto zásadní změny v elektroinstalaci vozidla.
Tempomat lze dodatečně domontovat do Aster G (1998-) s motory Y17DT (1.7 DTI 55kw), Z17DTL (1.7 CDTI 59kw), X20DTL/Y20DTL (2.0 DI 60kw), Y20DTH (2.0 DTI 74kw), Y22DTR (2.2 DTI 92kw) doplněním páčky blinkrů s ovládáním tempomatu. Dále je možné tempomat domontovat do všech benzínových motorů jejichž kód začíná Z (například Z16SE, Z18XE...), jedná se o astry od modelového roku 2001 (výroba cca od 8/2000) s elektronickým snímačem polohy plynového pedálu.
Tento návod se netýká starších benzínových motorů jejichž kód začíná X a tím pádem nemají elektronický snímač polohy plynového pedálu (například X16SZR, X16XEL, X18XE1...). U těchto motorů nelze tempomat takto domontovat i když budou od výroby připraveny svorkovnice.
Potřebný materiál:
- Páčka blinkrů s ovládáním tempomatu (Opel číslo 6240240, cena 1.733 Kč, vrakoviště cca 500 až 800 Kč - shodné s Omegou, Vectrou a Zafirou)
- Pro benzínové motory budeme také potřebovat spojkový spínač (Opel číslo 6240093, cena 718 Kč)
Postup
Nejdříve zjistěte jestli máte u blinkrové páčky připravenou čtyřpinovou svorkovnici X41 (viz obrázek níže).
Svorkovnice X41
Svorkovnice X41 - příprava u páčky blinkrů
Svorkovnice tam může být připravena, ale nemusí. Záleží na roku výroby a celkové výbavě auta.
Pokud tam svorkovnice je máte napůl vyhráno. Zapojte páčku a v případě benzínového motoru i spojkový spínač a vyzkoušejte zda tempomat funguje (tempomat fuguje až od 30 km/h). V případě že nefunguje je několik možností kde je problém:
- Bude potřeba aktivovat funkci tempomatu v řídící jednotce motoru (provedou např. v Opel servisu přes TECH2)
- Kabely od páčky tempomatu nevedou až do řídící jednotky motoru, ale končí ve svorkovnici X2 v přepážce mezi interiérem a motorem. Toto lze zjistit zkouškou tlačítek tempomatu přes TECH2.
Pokud není svorkovnice X41 u páčky blinkrů připravena nebo kabely nevedou až k řídící jednotce, je nutné je zapojit podle následujícího návodu:
Dieslové motory
Y17DT
A - pin 62 ŘJ motoru
B - Pojistka F 3.38
C - pin 44 ŘJ motoru
D - pin 29 ŘJ motoru
X20DTL, Y20DTL, Y20DTH (ŘJ PSG5 umístěná pod předním blatníkem u řidiče - do model. roku 2002 včetně)
A - pin 45 ŘJ motoru (svorkovnice X59)
B - pin 3 ŘJ motoru (svorkovnice X59)
C - pin 63 ŘJ motoru (svorkovnice X59)
D - pin 64 ŘJ motoru (svorkovnice X59)
Řídící jednotka PSG5 Diesel má jednu svorkovnici 81 konektorovou (X59) a druhou 32 konektorovou.
Svorkovnice X59 řídící jednotky motoru PSG5 (červeně označené jsou použité konektory dle popisu výše).
Umístění řídící jednotky motoru PSG5 (není potřeba sundávat blatník, stačí plastový podběh)
Y20DTH, Y22DTR (ŘJ PSG16 umístěná přímo na naftovém vstřikovacím čerpadle - od model. roku 2003)
A - pin 43 ŘJ motoru (nebo pin 43 svorkovnice X45)
B - Pojistka F 3.38
C - pin 24 ŘJ motoru (nebo pin 24 svorkovnice X45)
D - pin 48 ŘJ motoru (nebo pin 2 svorkovnice X45)
Jelikož je k řídící jednotce PSG16 téměř nemožný přístup, lze se napojit na svorkovnici X45 za baterkou. Jedná se o hodnoty uvedené v závorce.
Svorkovnice X45 - umístění a vzhled
Z17DTL
A - pin 53 ŘJ motoru
B - Pojistka F 3.38
C - pin 56 ŘJ motoru
D - pin 57 ŘJ motoru
Benzínové motory
Oproti dieslovým motorům je pro funkci tempomatu u benzínových motorů nutné doplnit spojkový spínač. Pokud ale nemáte připravenu svorkovnici X41 zřejmě nebude připravena ani svorkovnice pro tento spojkový spínač.
Svorkovnice S28 čidla spojkového pedálu
V případě, že nebude připravena svorkovnice X41 (páčka tempomatu) nebo S28 (spínač spojky) zapojte je podle následujícího návodu (A až C je svorkovnice X41 a 1 až 4 je svorkovnice S28)
Z14XE, Z16XE, Z16SE
A - pin 62 ŘJ motoru
B - Pojistka F 3.38
C - pin 44 ŘJ motoru
D - pin 29 ŘJ motoru
1 - kostra
2 - pin 61 ŘJ motoru
3 - nezapojeno
4 - Pojistka F 3.38
Z18XE
A - pin 59 ŘJ motoru
B - Pojistka F 3.38
C - pin 43 ŘJ motoru
D - pin 27 ŘJ motoru
1 - kostra
2 - pin 10 ŘJ motoru
3 - nezapojeno
4 - Pojistka F 3.38
Na dotaz doplním další benzínové motory (Z12XE, Z22SE...)
Osobní zkušenosti
- X20DTL, model. rok 1999 - připravena kabeláž pouze v interiéru, bylo nutné dotahat kabely do jednotky od X2, fungovalo bez aktivace přes TECH2
- X20DTL, model. rok 2000 - připravena kompletní kabeláž, stačilo zapojit páčku a fungovalo bez aktivace přes TECH2
- Y17DT, model. rok 2001 - připravena kabeláž pouze v interiéru, bylo nutné dotahat kabely do jednotky od X2, fungovalo bez aktivace přes TECH2
- Y20DTH, model. rok 2003 - nepřipravena kabeláž v interiéru, bylo nutné natahat od páčky k X45 (viz výše), byla nutná aktivace přes TECH2
- Z16SE, model. rok 2001 - nepřipravena kabeláž v interiéru, v motor. prostoru připraveno, bylo nutné natahat kabely od X2 k páčce i spojkovému čidlu, byla nutná aktivace přes TECH2
- Z16XE, model. rok 2004 - nepřipravena kabeláž v interiéru, v motor. prostoru připraveno, bylo nutné natahat kabely od X2 k páčce i spojkovému čidlu, byla nutná aktivace přes TECH2