Stránka 1 z 33

Dodatečná montáž: Palubní počítač MID

Napsal: 25 led 2006, 22:27
od Vojta
Palubní počítač - Multi Info Display (MID) Opel Astra G 1998-
Návod na dodatečnou montáž

Upozornění!
V žádném případě neručím za případné škody způsobené dodatečnou montáží palubního počítače podle tohoto návodu. Každý z vás musí sám posoudit zda má dostatečné schopnosti na provedení takto zásadní změny v elektroinstalaci vozidla.

Jsou dvě možnosti dodatečné montáže palubního počítače. První možnost zahrnuje pouze BC, druhá BC a CC. Pro druhou variantu je nutné mít všechna potřebná čidla (viz tabulka) a také jednotku kontroly žárovek. Tento návod se výhradně zabývá pouze montáží BC.

BC (Board computer) zahrnuje:
- Dojezdová vzdálenost na palivo v nádrži
- Průměrná rychlost
- Momentální spotřeba litrů/100km a při stání litrů/hod.
- Spotřeba v průměru litrů/100km
- Celková spotřeba
- Stopky
- Venkovní teploměr
- Zobrazení stanic rádia nebo CD/Kassette (pouze pro orig. Opel rádia)

CC (Check control) zahrnuje:
- Kontrola kapaliny do ostřikovačů
- Kontrola brzdových destiček (kola v předu)
- Kontrola žárovek a pojistek (potkávací světla, brzdová světla, couvačky)
- Kontrola hladiny motorového oleje
- Kontrola chladící kapaliny (teplota, množství)

Potřebný materiál:
- MID displej pro Astra G (GM 12 36 498)
- 32-konektorová svorkovnice do MID displeje (GM 62 86 423) nebo náhrada viz níže
- Páčka ovládání stěračů s funkcí palubního počítače (GM 12 41 135)
- 4-konektorová svorkovnice do páčky ovládání (samotný nový nelze zakoupit)
- Pin do svorkovnice řídící jednotky motoru

- Jednotka Check control pro kontrolu žárovek (GM 62 38 078)
- Čidla (kapalina do ostřikovačů, brzdové destičky, čidlo do olejové vany, chladící kapalina)
- Tzv. husí krk pro natažení kabelu od řídící jednotky - 1 m (GM 12 88 103)
- Kabely různých barev o průřezu 0,5 mm2, smršťovací bužírky, cín, elektrikářskou pásku


tučně = nutné pro BC

Galerie
Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek

Kabeláž
Jelikož jsem nesehnal samotné kabely o průřezu 0,5 mm2> tak jsem koupil třížilový kabel (na 230V - třeba k lampičce), který jsem rozpáral. Tím jsem získal 3 různě barevné kabely. Celkem je potřeba cca 8 metrů této třílinky.

Měli byste bezpodmínečně požadovat pouze MID displej s odpovídající 32-konektorovou svorkovnicí (viz obr. 5). Můžete ovšem svorkovnici také koupit samotnou za cca 2000 Kč u Opel dealera (Číslo dílu 62 86 423) – měla by obsahovat také konektory s kabely.

MID svorkovnice je shodná (na 99%) se svorkovnicí používanou ve vozech koncernu VW (Škoda Octavia, VW Passat, VW Bora, Seat Toledo, Seat Leon, Audi A3, Audi TT, VW Golf IV). Je použita v panelu přístrojů. Objednací číslo je 1J0 972 977 D, cena u dealera Škoda je 75 Kč. Svorkovnice ovšem neobsahuje konektrory, které je nutné dokoupit – objednací číslo je 000 979 018 A a cena cca 150Kč/2 kusy! Lepší volba je tedy sehnat buďto originální MID svorkovnici nebo alespoň TID svorkovnici ze kterého použijete konektory do škodovácké svorkovnice (perfektně tam pasují).

Ze stávající X23 TID svorkovnice přehodíme konektory (nemusíme pájet – stačí přehodit) do nové svorkovnice podle tabulky č. 1. Dále budeme potřebovat maximálně 19 dalších konektorů (podle toho zda chceme zapojit také CC a podle typu motoru).

Svorkovnice MID
Obrázek

Svorkovnice VW 1J0 972 977 D
Obrázek

Tabulky s popisem pinů displeje a pinů ŘJ ke stažení v XLS zde http://data.quattro.cz/astra/mid/mid.xls

Páčka na stěrače má stejné konektory akorát je tam navíc šlauf s 4 piny. Piny jsou označeny A až D. Pin A se zapojí na pin 23 MID displeje a pin D na pin 24 MIDu. Pin C páčky se ukostří (třeba na pin 1 MIDu), pin B se nezapojuje.

Po zprovoznění je nutný (pokud neni displej z auta se stejným motorem a pneu) změnit index kódů v displeji aby ukazoval správný hodnoty. Stačí zajet k Opel dealerovi a ten to přes Tech2 nastaví. Práce je to max na 15minut. Index kódů se dá zjistit stisknutím tlačítka SET a RESET na cca 3 vteřiny, potom se zobrazí na prvím řádku displeje.

Index kódů pro MID displej
Obrázek

MID

Napsal: 26 led 2006, 15:58
od colo_97
Perfektny clanok, len co zozeniem za nejake slusne prachy ten MID displej idem do toho. Len tak zo srandy som skusil ze kolko stoji MID u Opla - 18 186 SK :shock: a to sa mi zda byt trocha moc...

nelze použít stávající MID?

Napsal: 24 úno 2006, 15:34
od Alex X14XE
zdravím, dost mě nadchnula myšlenka téhle zástavby palubního počítače. Akorát mě trošičku vrtá hlavou zda nelze použít MID který mám v současné době ve voze. Modelový rok mám 2000 astraG je tam použit displej který není na první pohled podobný tomu co je na obrázku, nejsou tam tak výrazné segmentovky, připadá mi že mám plně grafický s žlutohnědým podsvícením, vidím na něm teplotu a z rádia info a datum, líp ho popsat momentálně nemohu. V palubce jsem se ještě nevrtal a pokud nebudu muset vrtat nebudu. V potřebném materiálu jsem nějak nepostřehl "kdo" je tedy ten palubní počítač a kolik stojí. díky za informace advance

Re: nelze použít stávající MID?

Napsal: 24 úno 2006, 21:26
od Vojta
Alex X14XE píše:zdravím, dost mě nadchnula myšlenka téhle zástavby palubního počítače. Akorát mě trošičku vrtá hlavou zda nelze použít MID který mám v současné době ve voze. Modelový rok mám 2000 astraG je tam použit displej který není na první pohled podobný tomu co je na obrázku, nejsou tam tak výrazné segmentovky, připadá mi že mám plně grafický s žlutohnědým podsvícením, vidím na něm teplotu a z rádia info a datum, líp ho popsat momentálně nemohu. V palubce jsem se ještě nevrtal a pokud nebudu muset vrtat nebudu. V potřebném materiálu jsem nějak nepostřehl "kdo" je tedy ten palubní počítač a kolik stojí. díky za informace advance
já teda moc nechápu na co se ptáš ale s tim displejem co tam máš to určitě nepujde, veškerá logika pal. pc je umístěná právě v displeji, cena displeje na vrakovišti je do 2500

Napsal: 27 úno 2006, 11:47
od Alex X14XE
...jasně, jasně, díky za info, až teď mi dochází, že tam není žádnej mezičlánek CPU jednotky a že vše je vlastně přímo integrované v displeji. Pěkný.:) Jsem majitelem krátce, tak se asi hloupě ptám.
Akorát když už jsme u toho, proč se mi na displeji při stisknutí obou tlačítek pro test displeje objeví na chvíli "0km/h", to mě trošku mate.... nemělo tam být kdysi ještě něco? díky

Napsal: 27 úno 2006, 11:52
od Vojta
Alex X14XE píše:...jasně, jasně, díky za info, až teď mi dochází, že tam není žádnej mezičlánek CPU jednotky a že vše je vlastně přímo integrované v displeji. Pěkný.:) Jsem majitelem krátce, tak se asi hloupě ptám.
Akorát když už jsme u toho, proč se mi na displeji při stisknutí obou tlačítek pro test displeje objeví na chvíli "0km/h", to mě trošku mate.... nemělo tam být kdysi ještě něco? díky
to je pro zkalibrování tachometru, udaj na displeji by měl souhlasit s udajem na tachometru, potom by to mělo z displeje zmizet a měl by na chvíli svítit celej, to je zase kontrola bodů displeje, ale funguje to jenom u TIDu (bez PC), na MIDu mi to nefunguje

Napsal: 01 bře 2006, 14:55
od Alex X14XE
ahoj, tak jsem pomalu začal shanět matroš, vím kde splaším MID, konektor tímto též, páčku na stěrače možná taky, ale co mi vrtá hlavou, kde se bere informace o spotřebě paliva? Z řídící jednotky?, nebo mě čeká ještě instalace palivoměru, nebo to tam je? já nevim. Díky z radu, ahoj

Napsal: 01 bře 2006, 15:53
od Vojta
Alex X14XE píše:ahoj, tak jsem pomalu začal shanět matroš, vím kde splaším MID, konektor tímto též, páčku na stěrače možná taky, ale co mi vrtá hlavou, kde se bere informace o spotřebě paliva? Z řídící jednotky?, nebo mě čeká ještě instalace palivoměru, nebo to tam je? já nevim. Díky z radu, ahoj
udaj o aktuální spotřebě se bere z ŘJ, ostatní se vypočítávají z hodnot najetých km a stavu paliva v nádrži (proto se to napojuje na panel přístrojů)

Napsal: 09 bře 2006, 11:20
od Alex X14XE
zdravím, sehnal jsem MID displej (1.500,-), dokonce i s orig.konektorem a s kusem kabeláže (10cm). Připojil na stab. zdroj pro test zda displej není vadný. Jede, ale v angličtině (o.k. beru:), vypadá zase jinak(nepodíval jsem se na GM), vpravo dole je "Phone" + "GPS", intenzita ignálu (GM09180....dál je to nečitelný). Připojil jsem k tomu mikrospínače jako R+S a pracuje přepínání info, stopky atd, takže OK. Jde mi jen o to, zda konektor pro připojení displeje se stejným typem konektoru, ale jiného vzhledu, má vždy stejné rozložení signálů, či ne? To "GPS" je asi řízené z radia? nerad bych něco uzemnil co bych neměl:). Ještě k signálům 15+16 brzdové světlo, musím je natáhnout, nebo se tam někde válejí :)? Je to nezbytné je použít? Po vyřazení senzorů uzeměním mi neustále hlásí po zapnutí, "Check Oil Level"(jen jednou) a "Brake Light Fuse"(neustále do stisku R/S). To druhé hlášení chápu jako nepřipojený 15+16, ale senzor na olej jsem v tabulce připojení nenašel, nebo že to preventivně řve? Ještě spotřeba displeje činí 0,5A, žárovky topí, jsou 3x každá 2W to dělá při 12V 0,5A, takže by bylo asi dobré je zaměnit za bílé LED které mají tak 3x20mA, jinak elektronika asi baští asi 00-nic, díky ahoj

Napsal: 09 bře 2006, 12:54
od Vojta
Alex X14XE píše:zdravím, sehnal jsem MID displej (1.500,-), dokonce i s orig.konektorem a s kusem kabeláže (10cm). Připojil na stab. zdroj pro test zda displej není vadný. Jede, ale v angličtině (o.k. beru:), vypadá zase jinak(nepodíval jsem se na GM), vpravo dole je "Phone" + "GPS", intenzita ignálu (GM09180....dál je to nečitelný). Připojil jsem k tomu mikrospínače jako R+S a pracuje přepínání info, stopky atd, takže OK. Jde mi jen o to, zda konektor pro připojení displeje se stejným typem konektoru, ale jiného vzhledu, má vždy stejné rozložení signálů, či ne? To "GPS" je asi řízené z radia? nerad bych něco uzemnil co bych neměl:). Ještě k signálům 15+16 brzdové světlo, musím je natáhnout, nebo se tam někde válejí :)? Je to nezbytné je použít? Po vyřazení senzorů uzeměním mi neustále hlásí po zapnutí, "Check Oil Level"(jen jednou) a "Brake Light Fuse"(neustále do stisku R/S). To druhé hlášení chápu jako nepřipojený 15+16, ale senzor na olej jsem v tabulce připojení nenašel, nebo že to preventivně řve? Ještě spotřeba displeje činí 0,5A, žárovky topí, jsou 3x každá 2W to dělá při 12V 0,5A, takže by bylo asi dobré je zaměnit za bílé LED které mají tak 3x20mA, jinak elektronika asi baští asi 00-nic, díky ahoj
čidlo oleje je na pin 13; koupil sis displej k rádiu CCRT700 s telefonem....nevim jestli tam neni něco jinak; 15+16 tam sou přímo nad pedálem; ukostři to tak jak je to v návodu; kdyžtak si porovnej barvy kablíků co máš na tý svorkovnici jestli sedí s těma co sou uvedený v tabulce; angličtinu ti můžou potom v oplu přehodit na jinej jazyk až tam pojedeš nechat nastavit index kódů; po správnym zapojení by to nemělo házet žádnou chybu

Napsal: 15 bře 2006, 14:40
od Radek.km
poraďte prosím nějaké opel autovrakoviště nebo jiné místo kde koupit MID displej za solidní cenu. díkas

Napsal: 15 bře 2006, 14:48
od Vojta
Radek.km píše:poraďte prosím nějaké opel autovrakoviště nebo jiné místo kde koupit MID displej za solidní cenu. díkas
dej si inzerát do annonce že ho koupíš, někdo se ti určitě ozve...vrakoviště sou zloději

displej

Napsal: 17 bře 2006, 11:34
od baldy@seznam.cz
Dobrý den,
sháním dispej na Opel Astra 1.4i 16V Caravan r.v 1998. Místama je nečitelný, proto sháním nový. Buďte tak hodný a napište kde bych
displej mohl sehnat a zda nevíte cenu.
Děkuji a s pozdravem Petr Balcárek

Re: displej

Napsal: 17 bře 2006, 11:50
od Vojta
baldy@seznam.cz píše:Dobrý den,
sháním dispej na Opel Astra 1.4i 16V Caravan r.v 1998. Místama je nečitelný, proto sháním nový. Buďte tak hodný a napište kde bych
displej mohl sehnat a zda nevíte cenu.
Děkuji a s pozdravem Petr Balcárek
všude na vrakovišti, pokud chcete jenom obyčejný displej tak cca do 1000kč

Napsal: 31 bře 2006, 20:58
od Lumik
Čauky mám dotaz na display, mně se na něm ukazuje asi dojezd na nádrž - je to správný display? Jo a mám tam vyněchané nějaké segmenty, opraví mi to někdo někde za rozumnou cenu?