Stránka 1 z 13

Dodatocna montaz - mechanicky tempomat - motor benzin kod X*

Napsal: 06 čer 2009, 12:15
od ivrai
Rozhodol som sa vytvorit novu temu zaoberajucou sa dodatocnou montazou mechanickeho tempomatu, kedze pri tejto su odlisne problemy nez u tempomatu elektronickeho.

tento 1. prispevok budem priebezne upravovat a doplnat

pre elektronicky tempomat existuje tema tu: https://www.astra-g.cz/forum/viewtopic.p ... 73&start=0
elektronicky tempomat je u benzinovych motorov kod Z.... a u dieslovych motorov


Na inspiraciu odporucam anglicky clanok:
http://www.edisk.sk/stahnout-soubor/653 ... .61MB.html

Ktore motory vyzaduju mechanicky tempomat ?
X16XEL, X18XE1, X20XEV - podporovane od vyroby
X14XE, X16SZR - nepodporovane, ovsem da sa dobastlit

sposoby instalacie:
1. originalne umiestnenie, originalne prevedenie kabelaze
2. alternativne umiestnenie, dorobena komplet kabelaz

1. priprava

zistit:
ci je skrtiaca klapka pripravena na montaz druheho tiahla
ci je v motorovom priestore originalna kabelaz tempomatu - najst konektor tempomatu
ci na stlpik volantu je dovedeny konektor pre packu

Re: Dodatocna montaz - mechanicky tempomat - motor benzin kod X*

Napsal: 06 čer 2009, 12:50
od ivrai
Material potrebny

1. Servomotor s plynovym tiahlom. Najlepsie original pre dany motor a Astru G. Cim dlhsie je, tym je vacsia flexibilia pre montaz

2. Konektor pre servomotor. nutny, ak nie je originalna kabelaz. Uzitocny, ak chceme servo namontovat na alternativne miesti

3. Ovladaciu packu (variant packy blinkrov/dialkovych svetiel). Protikonektor je uzitocny.
Da sa nahradit samovyrobou s 3 tlacitkami

4. Spojkovy spinac. Nie je nevyhnutny. Domnievam sa, ze postacuje jednoduchy dvojkontaktovy (cena 12e)

Re: Dodatocna montaz - mechanicky tempomat - motor benzin kod X*

Napsal: 06 čer 2009, 13:13
od milosh
Foto tempomatu zde, nechapu jak jsem bez nej mohl jezdit :lol:

Obrázek
Obrázek
Obrázek

Re: Dodatocna montaz - mechanicky tempomat - motor benzin kod X*

Napsal: 19 čer 2009, 22:45
od langdon2
Tak vcera som si aj ja za pomoci Ivraia namontoval mechanicky tempomat. Zatial iba s pozicanou provizornou kabelazou, ale funguje super.
Dneska som zacal vyrabat vlastnu novu kabelaz, nakolko som v aute mal predpripravu iba v kabine, v motorovom priestore nie.

tu su nejake foto kabelaze co som dneska zacal robit. Dokoncovat ju budem, ked dostanem kable z motora do kabiny.

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Re: Dodatocna montaz - mechanicky tempomat - motor benzin kod X*

Napsal: 21 čer 2009, 10:57
od Trdlo
Tak jsme včera s RomanemK řešili ten tempomat pro jeho auto, jo v souhrnu musím říct super, na to že tuhle variantu jsem fyzicky viděl poprvý, paráda. ALe a to ALE je tam hodně velkýma písmenama....
Pokud to někdo budete kupovat, jednoznačně požadujte záruku a možnost výměny RJ tempomatu.. Přes dvě hodiny jsme se s Romanem jak Opem, tak origo Techem snažili načíst onu RJ, nakonec se podařilo, leč pro Joela vše špatný, byla z omegy a to prostě se Zafou mluvit nebude... A další věcí je dobře si ohlídat délku lanka, měli by jste předem znát alespoň přibližnou potřebnou délku, jinak v momentě kdy to půjdete montovat, zbydou vám jen oči pro pláč...

Re: Dodatocna montaz - mechanicky tempomat - motor benzin kod X*

Napsal: 21 čer 2009, 11:04
od langdon2
No tak ja mam to lanko tiez kratie ako by malo byt.Tiez to je z Omegy, ale nech. POuzil som alternativne umiestnenie RJ tempomatu. Neni vedla baterky ako by mala byt, ale je vedla batery z druhej strany.Este si spravim nejaky drziak na nu a budem vysmiaty. :)
Zajtra idem do Oplu objednat spojkovy spinac za cca 12€ bo bez neho to je dost o nicom.
Ale jak som vzdy chcel Tempomat, tak chvalabohu, konecne ho mam.
A jak ma kopa ludi od toho odradzala, ze to je drahe, a moc moc komplikovane.....NO co ja viem.....Ani sa mi nezda... :lol:

Re: Dodatocna montaz - mechanicky tempomat - motor benzin kod X*

Napsal: 21 čer 2009, 12:52
od ivrai
Trdlo píše:Tak jsme včera s RomanemK řešili ten tempomat pro jeho auto, jo v souhrnu musím říct super, na to že tuhle variantu jsem fyzicky viděl poprvý, paráda. ALe a to ALE je tam hodně velkýma písmenama....
Pokud to někdo budete kupovat, jednoznačně požadujte záruku a možnost výměny RJ tempomatu.. Přes dvě hodiny jsme se s Romanem jak Opem, tak origo Techem snažili načíst onu RJ, nakonec se podařilo, leč pro Joela vše špatný, byla z omegy a to prostě se Zafou mluvit nebude... A další věcí je dobře si ohlídat délku lanka, měli by jste předem znát alespoň přibližnou potřebnou délku, jinak v momentě kdy to půjdete montovat, zbydou vám jen oči pro pláč...
mam pocit, ze hladate problem tam kde ani nie je. skuste si montaz do Vectra-B, to je peklo oproti Astre, kvoli mizernemu fyzickemu pristupu k montaznemu miestu pre servo.

ta jednotka s vozidlom "nemluvi" len maju spojene primitivne elektricke signaly.

najlepsie ked pridete s autom do Bratislavy. myslim si, ze do 2 hodin to bude funkcne.
inak mame telefony, maily, fotoaparaty - tak sa pustime do toho !

Re: Dodatocna montaz - mechanicky tempomat - motor benzin kod X*

Napsal: 21 čer 2009, 13:00
od ivrai
vo stvrtok som montoval tempomat do Vectra B facelift X18XE1 - Jano

1. premerali sme signaly na konektore.
2. nasli sme konektor spojkoveho snimaca - kontakty sme premostili. Jano sa rozhodne, ze ci chce aj spojkovy spinac.
3. nasli sme konektor brzdoveho spinaca - 4-polovy konektor, 2-polovy spinac. nezapojene kontakty sme premostili. (funkcia vypnutia brzdou ostava zachovana - je to obdobne zapojene ako v MR 1996,1997
4. kedze sme sa velmi ponahlali, nemontovali sme servo na velmi zle pristupne miesto nad prednou napravou. Urobil som predlzenie konektora cez medzikus. Kontakty do povodneho konektora - napr. z konektora pre el. okna pri radiacej pake, alebo z konektora zadnych dveri
Na originalne miesto to nemontuje, ked bude dost casu

[foto doplnim]

Re: Dodatocna montaz - mechanicky tempomat - motor benzin kod X*

Napsal: 21 čer 2009, 13:18
od ivrai
vo stvrtok som namotoval tempomat spolu s langdon2 do jeho Astry MR 1999 X14XE
slo o provizornu montaz

1. konektor pre tempomat sme v mot. priestore nenasli. myslim si, ze od konektora X2 uz nie su tieto signaly tahane.
2. konektor spojkoveho spinaca som nasiel, variant 3-polovy
3. v kabine je konektor pre packu tempomatu - napajane z kl.15
4. konektor brzd. spinaca 4-polovy, spinac 2-polovy
5. natiahli sme skusobnu kabelaz - napajanie priamo z baterie, signal rychlosti z konektora autoradia, signal brzdoveho pedalu rovno zo spinaca, napajanie packy tempomatu zo zasuvky prislusenstva
6. servo sme namontovali na volne miesto vedla baterie, prichytili kablovymi viazacmi

[foto doplnim]

pre permanentnu instalaciu je treba vyriesit kabelaz

su 2 moznosti:

A. dorobit kabelaz v mot. priestore "originalnu". v kabine uprava existujucej kabelaze na spinac brzdy 2-polovy, a spinac spojky 2-polovy (stoji 12euro namiesto 30)

B. kabelaz do mot. priestora alternativnu (pre tuto sme sa rozhodli)
treba najst vhodnu cestu medzi mot. priestorom a kabinou a pretiahnut cca 6 vodicov.

napajanie servomotora bude z kl.15 rele palivoveho cerpadla nad ABS

zdroje signalov obdobne ako som pisal hore. vyuziju sa existujuce konektory pre packu tempomatu, aj spojkovy spinac
ak je zaujem, tak to rozpisem do detailov

Re: Dodatocna montaz - mechanicky tempomat - motor benzin kod X*

Napsal: 21 čer 2009, 15:01
od langdon2
Tak tak...presne jak pise Ivrai.Prave som dokoncil vsetku pracu v motorovom priestore. Napetie do RJ tempomatu som natiahol z rele pal. cerpadla a kable som do kabiny dostal cez otvor kade ide lanko na kapotu. Uplne krasne. Za 10 minut som tie kable mal v kabine. 8)
Uz ostava len ten spojkovy spinac kupit a pozapajat v interieri. Tot vsie.

Re: Dodatocna montaz - mechanicky tempomat - motor benzin kod X*

Napsal: 21 čer 2009, 16:35
od Trdlo
Ivrai, nenapadal jsem Tě, že to nejde, nebo něco podobného.... Ale použít jn základní logiky páčky a primitivních signálů? Jak potom celou RJ ovládáš, jak nastavuješ rychlost? Dle tacho?? Ber to jen jako dotazy někoho, kdo se o to zajímá, nechci tím vyvolat žádný flame..

Re: Dodatocna montaz - mechanicky tempomat - motor benzin kod X*

Napsal: 21 čer 2009, 16:40
od langdon2
Preco ze jak nastavujes rychlost...hmm? Tomuto som nepochopil. Ja to mam potiahnute z ISO konektora radia, aby RJ tempomatu vedela akou rychlostou ide auto.

Re: Dodatocna montaz - mechanicky tempomat - motor benzin kod X*

Napsal: 21 čer 2009, 18:13
od ivrai
inspiracna schema pre zapojenie. Z Opel Vectra

Obrázek

Re: Dodatocna montaz - mechanicky tempomat - motor benzin kod X*

Napsal: 21 čer 2009, 18:20
od Trdlo
Ivrai super, tohle už chápu, ale teď mi ještě řekni, když teď se nám dostala do ruky RJ s omegy 96, jak ji donutit mluvit se zafou 99. Když omega používá ke komunikaci pin 8 a ten zafa vůbec nemá, protože se vše snaží najít na 12. Roman pak mechanicky drátkem vytvořil na zafě klemu mezi 8 a 12, takže jsme ji konečně našli, ale zase ta RJ nás nepustila na přeindexování....

Re: Dodatocna montaz - mechanicky tempomat - motor benzin kod X*

Napsal: 21 čer 2009, 18:29
od ivrai
Trdlo píše:Ivrai, nenapadal jsem Tě, že to nejde, nebo něco podobného.... Ale použít jn základní logiky páčky a primitivních signálů? Jak potom celou RJ ovládáš, jak nastavuješ rychlost? Dle tacho?? Ber to jen jako dotazy někoho, kdo se o to zajímá, nechci tím vyvolat žádný flame..
rychlost sa nastavuje 2 tlacitkami. je to podrobne popisane v uzivatelskej prirucke.
1. udrzuj aktualnu rychlost
2. udrzuj poslednu rychlost pred vypnutim
3. zmena zelanej rychlosti + / - davkovo kratkymi stlaceniami alebo drzanim az po dosiahnutie zelanej

vypnutie cez tlacitko 0 alebo stlacenim brzdoveho pedalu. ak ma auto spojkovy pedal a spojkovy spinac, tak aj cez spojkovy pedal

riadiaca jednotka sa riadi signalom rychlosti od ABS, ktory je u Opla zhruba rovnaky (Vectra B, Omega B, Zafira A, Astra G), kopiruje signal laveho predneho loziska.

Elegantne je, ze tento tempomat nevyzaduje aktivaciu cez Opel Tech2 (strata casu a penazi)

Tu je nasa pracovna verzia popisu signalov, zapojenia, a najma kontroly na konektore:

langdon2-zapojenie.xls - 17 KB