Tak jsem o víkendu montoval automatické rozsvícení světel, které jsem vymontoval z předchozího auta.
Jak na celoroční svícení
Jedná se o typ PÍPÁK 5, který měří napětí v palubní síti a po zvýšení napětí nad stanovenou mez sepne výstupní relátka, takže není nutné připojovat kontrolku od dobíjení nebo mazání (funguje stejně jako popsaný typ ARS Smart). Protože nemám zabudovaný konektor pro severské země, tak jsem se musel připojit přímo.
Modul pro denní svícení je totožný pro Opel Astra G i Zafira A.
Vymontoval jsem vypínač – ovladač světel (sundat knoflík, povolit šroubovákama obě packy na bokách – (u modelu astra g) jde to blbě a vytáhnout ho ven). Pod ním je vidět bílá svorkovnice. Dále jsem musel vymontovat kousek palubky – ten, co je v něm zasazený vypínač a fukar u řidiče (je nutné nejdřív vyndat fukar a potom povolit 3 šrouby – 2 za fukarem a 1 pod vypínačem světel). Pak už jenom stačilo vyndat kus palubky, vyklapnout z něj konektor na vypínač světel (kvůli lepšímu přístupu) a na dráty, které k němu vedou připojit PÍPÁK. Protože se mi nechtělo vyndavat jednotlivé piny z konektoru (je to hrozná piplačka), tak jsem vždycky oholil kousek vodiče, připájel k němu nový vodič a pořádně zaizoloval. PÍPÁK má v sobě 3 samostané relé, takže jsem nemusel používat diody.
Na svorku 15 (+12V přes spínací skříňku) jsem připojil přes vypínač (kvůli vypnutí automatického rozsvěcení v případě potřeby) napájení „+“ PÍPÁKU.
Na svorku 31 (kostra) jsem dal napájení „-“ PÍPÁKU.
Svorku 30 (+ 12V z baterie) jsem přivedl na jeden pól relátek na PÍPÁKU.
Svorky 56 a obě 58 (odvody do světel a podsvícení palubky) jsem připojil na druhé póly relátek na PÍPÁKU a bylo hotovo. Kdo nechce, tak nemusí zapojovat ten tenčí vodič na jedné svorce 58 (je to osvětlení palubky a SPZ), ale pak musí v noci zapnout světla ručně.
Čísla svorek jsou napsané na zadní straně vypínače světel (u konektorů).
Pokud někdo má jenom jeden kontakt relátka, tak místo dalších dvou kontaktů zapojí mezi výstup z relátka a zbylé svorky diody (ze svorky 30 do relátka, z relátka na svorku 56 a z relátka přes diody na svorky 5 :o)
Kdyby se s tím někdo chtěl bastlit, tak by šlo nějaké malé zařízení (fungující na stejném principu) zabudovat přímo do vypínače světel (nějaké místo tam je) a nemusel by rozebírat palubku (jenom by musel případně vyřešit vypínání). Místo svorky 15 je možné vytáhnout vodič z pojistky 32, ale mě se nechtělo hrabat ještě v pojistkové skříni, takže jsem použil svorku 15.
Po nastartování začne auto dobíjet a asi po 2 vteřinách se rozsvítí světla. Původní funkce vypínače světel zůstala zachována.
Pokud by někdo chtěl něco podobného montovat, tak mu to může pomoct.
Pokračujte v diskusi na fóru v tématu Celoroční svícení.
Související:
- Automatická regulace náklonu světlometů pro Opel Astra G (1998-2009)
- Vzpěry kufru – výměna
- Interiérové svetlo z Omegy B